KedahLanie.info

KedahLanie.info


TAK SEMUA orang Cina pandai matematik terutamanya kalau dah BERSAHABAT DENGAN PEMIMPIN UMNO...!!!

Posted: 20 Oct 2012 06:30 AM PDT

iiAAYAAAH !!! LU MANA CEKOLAH LATUK, UTANG MANYAK TATAK BULIH BANKLAP Oiii... KAH KAH KAH !

 
Gua rasalah beb Datuk Wee Ka Siong yang juga Ketua Pemuda MCA ni semasa sekolah beliau TAK GUNAKAN CAPUAH seperti yang selalu di GUNA PAKAI oleh SEKOLAH JENIS CINA... sebab itu BEBAL beliau sama dengan PEMIMPIN UMNO... kah kah kah... ada ke HUTANG BANYAK TAK BOLEH MUFLIS... kah kah kah... sekolah mana lah beliau ya beb... sepatut cikgu kat sekolah tersebut DIPECAT 24 JAM kerana mengajar ILMU SALAH atau ILMU SONGSANG... kah kah kah !.
Dulu gua ingatkan ORANG CINA semuanya PANDAI MATEMATIK beb... tapi gua SILAP kerana TAK SEMUA orang Cina pandai matematik terutamanya kalau dah BERSAHABAT DENGAN PEMIMPIN UMNO... nampak GAYANYA pemimpin Umno lagi BIJAK MENIPU hinggakan orang CINA MCA pun boleh TERPENGARUH dengan PERKIRAAN pemimpin Umno... lebih baik lu jangan jadi orang Cina lah LATUK sebab itu kecik punya PERSOALAN pun lu dah TAK TAHU... kah kah kah !.
Semasa gua belajar kat sekolah dulu apabila dikatakan HUTANG MELEBIHI PENDAPATAN ianya sesuatu yang TAK BAGUS kerana KEMUNGKIN untuk menjadi MUFLIS adalah BESAR jika ianya BERTERUSAN... yang bermaksud kita tak MENGURUSKAN PERBELANJAAN DENGAN BETUL... kalau pada INDIVIDU bermakna suka berbelanja pada BARANG YANG TAK MUSTAHAK dan LEBIH TERUK lagi kalau SUKA BERJOLI SAKAN SAMPAI HILANG AKAL... kah kah kah !.
Itu kalau cotoh kepada individu... tapi bagaimana pulak kepada yang namanya KERAJAAN... yang PERBRELANJAAN MELEBIHI PENDAPATAN... kerana kalau mengikut kata DATUK SAHABAT UMNO ni DIFISIT NEGARA TDAK AKAN MEMBUAT MUFLIS... mungkin betul kalau ianya diatur dengan betul... tapi kalau dah asik DIFISIT aje TIAP-TIAP TAHUN dan perbelanjaan banyak kepda KETIRISAN seperti membeli barang yang harga RM150 ribu dengan RM690 ribu... lu orang SENDIRI FIKIR lah beb apa akan TERJADI... kah kah kah !.
Tapi sebenarnya beb itu semua adalah untuk MENIPU RAKYAT demi MENGEKALKAN PEMERINTAH yang JELAS LAGI BERSULUH PENUH DENGAN RASUAH... contoh yang diberi oleh SAHABAT UMNO berkenaan NEGARA SINGAPURA, JEPUN, UNITED KINGDOM, JERMAN serta AMERIKA SYARIKAT adalah PERBANDINGAN BODOH bagi MENIPU PENYOKONG YANG BODOH DAN BEBAL... lu orang tak percaya lu orang tanya TUN MAHADEAD yang pernah berkata "sudah berpuluh tahun yang cerdik pandai tak masuk Umno"... kah kah kah !.  sumber mk


hemmmmm..... datuk betul-betul cuba nak membodohkan rakyat... tapi dia lupa yang bukan semua rakyat bodoh dan bebal macam penyokong umno/bn... kah kah kah... umporno perkasam jati... betul-betul meloyakan heeeee... A B U.

Adakah ini jenis dikatakan ULAMAK ANJING... MCA hina ISLAM last DAP & PAS juga yang di komennya..!!

Posted: 20 Oct 2012 05:30 AM PDT

Komen Bangang Fathul Bari Tentang MCA Hina Hudud

"Walaupun ia ditujukan kepada Pas, namun ia tetap bersifat agama kerana mempersoalkan isu hudud secara terang-terangan. Jangan mempersendakan hukum Islam."

"Analisa ringkas mengenai hukum hudud ini boleh menimbulkan pelbagai reaksi negatif daripada umat Islam," katanya kepada Sinar Harian, semalam.

"Kalau DAP tolak Islam, kenapa Pas masih bersama mereka dan berjuang atas dasar negara kebajikan?," katanya.



** Pelik sungguh kerana MCA yang hina hudud.., Pi mai pi mai akhirnya Pas dan Dap juga yang kena..? Memang cari makan sungguh ulamak ular*** Umno ni.. hehehe..


Semua pihak perlu jaga sensitiviti
Wartawan Sinar Harian
20 Oktober 2012
Fathul Bari Mat Jahaya
Fathul Bari Mat Jahaya
 
SHAH ALAM – Umat Islam dan bukan Islam diingatkan tidak menyentuh sensitiviti agama untuk kepentingan peribadi atau politik.

Pengerusi Jawatankuasa Kerja Sekretariat Ulama Muda Malaysia, Fathul Bari Mat Jahaya berkata, isu agama perkara sensitif bagi penganutnya dan tidak boleh dijadikan  bahan untuk dipolitikkan.
"Walaupun ia ditujukan kepada Pas, namun ia tetap bersifat agama kerana mempersoalkan isu hudud secara terang-terangan. Jangan mempersendakan hukum Islam.

"Analisa ringkas mengenai hukum hudud ini boleh menimbulkan pelbagai reaksi negatif daripada umat Islam," katanya kepada Sinar Harian, semalam.


Beliau berkata demikian ketika mengulas kenyataan Presiden MCA, Datuk Seri Dr Chua Soi Lek bahawa 1.2 juta rakyat Malaysia akan kehilangan kerja sekiranya Pas melaksanakan hudud.


Jelasnya, mereka yang bukan Islam harus faham bahawa hukuman ini hanya dilaksanakan ke atas orang Islam, bukan penganut Kristian, Buddha atau Hindu.


Menurut Fathul Bari, umat Islam juga perlu sedar permainan politik kotor sesetengah pihak yang gemar menggunakan agama sebagai isu mereka.


"Kita asyik bercakap mengenai isu ini, tetapi sama ada Pas atau Umno, semua menghadapi masalah yang sama.


"Kalau DAP tolak Islam, kenapa Pas masih bersama mereka dan berjuang atas dasar negara kebajikan?," katanya.


Beliau berkata, Umno dan Pas perlu bersatu bagi mengelak masalah itu berlanjutan.


Demi kepentingan agama, Fathul Bari berkata, Pertubuhan Ilmuan Malaysia telah menjelajah beberapa negeri untuk memberi kefahaman mengenai
hudud dan turut menerima maklum balas positif dari agama lain.

Ketua Pemuda PAS pilih "R" menang malam nie..!!!

Posted: 20 Oct 2012 04:30 AM PDT

TRW vs ATM


Nasrudin bin Hassan at Tantawi, 19 Okt 2012

1. Menjelang Final Piala Malaysia edisi 2012 malam esok di Stadium Shah Alam, yang mempertemukan pasukan Kelantan Darul Naim dan Angkatan Tentera Malaysia, membuatkan iklim bolasepak tanah air semakin membara ledaknya. Pastinya Stadium Shah Alam akan menjadi tumpuan semua peminat bolasepak tanah air yang akan menyaksikan pertarungan sengit antara dua pasukan merebut gelaran juara dalam kejohanan paling berprestij negara ini.

2. Kelantan yang lebih dikenali sebagai The Red Warriors turun dengan reputasi sebagai penyandang Piala Malaysia edisi 2010 dan aksi malam esok adalah penampilan keempat The Red Warriors di pentas perlawanan akhir. Pasukan kendalian Bojan Hodak itu turun ke gelanggang final apabila berjaya menumpaskan pasukan Selangor di peringkat separuh akhir dengan agreget 3 – 0.


3. Sementara Angkatan Tentera Malaysia mengesahkan laluan mereka ke Final di bawah tunjuk ajar sifu B Sathianathan setelah berjaya menidakkan Lions XII menerusi sepakan penalti 5 – 4 selepas terikat dengan kedudukan jaringan 2 – 2. ATM hanya tinggal selangkah untuk menamatkan kemarau 46 tahun sebelum pulang menjulang Piala Malaysia.

4. Pasukan ATM tentunya turun dengan semangat yang tinggi diperkuat pula oleh Marlon Alex James dan Bruno Marteloto. Gandingan mantap Hai-O dan Aidil juga dijangka menjadi cabaran besar kepada The Red Warriors yang terpaksa berentap memburu juara tanpa ayam tambatan mereka Mohamed Ghaddar dan Mohd Norfarhan Muhammad yang terlepas peluang beraksi di pentas final kerana menjalani proses penggantungan ekoran menerima dua kad kuning.

5. Apakah misi The Red Warriors untuk merangkul kejuaraan treble musim ini menjadi kenyataan dan kemarau panjang 46 tahun ATM bakal berakhir, sama – samalah kita saksikan malam esok jam 8.45 malam sejurus selesai kuliah maghrib dan solat Isyak.

6. Saya memilih The Red Warriors untuk merangkul kejuaraan Piala Malaysia edisi ini berasaskan reputasi dan prestasi mereka disepanjang musim. Sungguhpun ketiadaan Mohamed Ghaddar dan Mohd Norfarhan, pertahanan TRW semakin berkualiti dan mantap. Sementara pemain tengah seperti Badri Radzi, Norshahrul dibantu Chanturu dan Obinna Nwaneri masih berkeupayaan tinggi untuk meledakkan idea sekaligus menghasilkan karya gol kemenangan.

7. Sungguhpun begitu, prestasi mendadak ATM tidak boleh diperkecilkan. Mereka mara dengan semangat juang yang tinggi. Memandang rendah pada kemampuan ATM bakal mengundang padah. Rentak permainan mereka agak kaya dengan taktikal .

8. Paling penting kepada saya dan Dewan Pemuda PAS Malaysia malah semua peminat sukan bolasepak tanah air dalam menyaksikan kemeriahan Final Piala Malaysia malam esok ialah mutu penganjuran, perlawanan dan permainannya. Malaysia semestinya keluar daripada kelompok terendah kualiti penganjuran, perlawanan dan permainan bolasepak ini. Bukan sahaja merujuk kepada skil individu dan berpasukan mengawal rentak permainan tetapi juga pada disiplin dan semangat kesukanan yang tinggi. Termasuklah sistem kawalan keselamatan yang baik dan berkesan.

9. Penonton yang terdiri dari penyokong kedua-dua pasukan juga selayaknya mempamerkan kematangan yang hebat dan disiplin yang tinggi dengan mematuhi segala arahan, peraturan dan undang-undang tanpa didorong oleh elemen ganas, emosional dan keterlaluan dalam tindakan. Sebaliknya menjadikan sukan ini meriah dan menguntum nama baik negara di persada antarabangsa kerana saya percaya bukan sahaja seluruh rakyat negara kita menonton kejohanan ini tetapi tidak terlepas peminat bolasepak antarabangsa turut memberi perhatian kepada perlawanan akhir nanti.

10. Justeru, pesanan saya khasnya kepada anak-anak muda, biarpun pasukan mana yang mereka sokong agar:

a] menjaga akhlak,
b] jangan tinggalkan solat,
c] tidak berpeleseran,
d] elakkan berkelakuan tidak sopan serta ganas.

Sebaliknya... cool man cooool!

Memang DAP lebih baik dari Umno

Posted: 20 Oct 2012 03:31 AM PDT


Setiap ucapan punya konteks dan latar-belakangnya tersendiri termasuklah apa yang diucapkan oleh Datuk Husam dalam perbahasannya dalam penggulungan Belanjawaan Kelantan baru-baru ini.

Ketika menyebutkan tentang DAP lebih baik dari Umno, konteksnya adalah tindakan Umno yang menggunakan  peruntukan Akta Kuasa Darurat Kelantan, yang dibentangkan Timbalan Perdana Menteri Tun Hussein Onn di Dewan Rakyat pada 19 Oktober 1977 untuk 'memagerankan' Kelantan.

Saya difahamkan masa itu Akta itu masih dalam  yang pada masa itu masih lagi dalam bentuk rang undang-undang Kuasa Darurat Kelantan.

Usul yang dibawa oleh TPM itu disokong MCA.

Akibatnya sistem pemerintahan demokrasi digantung dan Kelantan ditadbir secara 'de facto' oleh Kerajaan Pusat apabila MAGERAN diisytiharkan pada 8 November 1977.

MeMAGERANkan Kelantan sebenarnya merupakan satu senjata politik untuk membolehkan UMNO menang di Kelantan pada PRU Mac 1978 berikutnya.
Datuk Husam seterusnya mengingatkan Dewan bahawa ketika itu yang menentang penggunaan akta itu ialah Lim Kit Siang.  "Siapa yang menentang akta ini dan ada dalam rekod hansard. Satu-satunya yang menentang akta ini ialah Lim Kit Siang, padahal ketika itu Pas dan DAP tidak ada hubungan," katanya.

Jelasnya apa yang dimaksudkan oleh ADUN Salor ini yang juga Naib Presiden PAS adalah kritikan terhadap Umno tentang hal amalan 'demokrasi' dan kalau dibawa lebih luas lagi dalam konteks hari ini adalah perkara yang bersabitan "Tabdir-Urus' atau "Governance".

Dan perkara "Governance" menyangkut perkara "Keadilan, Keamanahan, Pertanggungjawaban, Ketelusan, 'Rule of Law' (Kedaulatan Undang-undang) dan integriti atau bebas rasuah dan salah guna kuasa.

Tajuknya dan pertikaiannya tidak menyangkut hal aqidah dan keimanan atau siapa Islam atau bukan Islam. Sebaliknya, tajuk utamanya bersangkutan dan tadbir-Urus yang seharusnya bagi orang Islam adalah hasil natijah iman dan komitmen kepada prinsip-prinsip penting dalam akhlak dan muamalat Islam.

Di sini, perbezaan dan ukuran yang dimaksudkan oleh beliau tentang DAP nyata lebih baik dari Umno disegi amalan demokrasi dan tadbir-urus yang baik atau 'good governance'.

Sehubungan perkara ini saya suka mengungkapkan apa yang disebutkan oleh Imam Ibn Taimiyymah: (InnalLaha yansuru daulatun 'Adilah, walau kaanat Kafirah, wa inkaanat Kafirah, wa La yansuru daulatun Zolimah, wa lau kanat Mukminah) "Allah membantu negara Adil, walaupun Kafir, dan Allah tidak membantu negara zalim walaupun mukmin".

Mafhum kalam Ibn Taimiyyah ini cukup jelas tentang persoalan pemerintahan dan tadbir-urus yang mendukungi keadilan dan keamanahan yang diberi Allah bantuan dan pertolongan dengan sifat Ar-RahmanNya ke atas semua mahklukNya.

Dalam sebuah hadith Qudsi "RahmahKu mengatasi KemarahanKu".

Saya kira Datuk Husam tidak perlu apologetik tentang apa yang beliau sebutkan dalam DUN Kelantan itu serta takut dengan ugutan oleh seorang Adun BN bahawa kenyataan ini mahu disebarkan seluas-luasnya.

Biar sahaja ia diberikan liputan luas, kelak rakyat seluruhnya akan Faham maksud sebenarnya!

Kalau kita panjangkan lagi segala kezaliman dan kebobrokan Umno khasnya dekad-dekad mutakhir ini maka akan lebih menyerlah bagaimana parti politik Melayu yang tidak komited untuk berpegang dengan prinsip-prinsip Islam akan akhirnya 'menjulang ketuanan bangsa-parti'nya dan sanggup berlaku zalim kepada pihak lain.

Ambil sahaja bagaimana Umno menafi dan merampas hak rakyat Kelantan dalam hal royalti minyak Kelantan. Bagaimana Umno menafikan peruntukan per kapita hak Sekolah Agama Rakyat (SAR) yang sebenarnya termaktub dalam peruntukan PerlembagaanPersekutuan.

Senarainya terlalu panjang samada yang bersangkutan dengan hal urusan ekonomi dan pembangunan termasuklah 'penswastaan' dan 'monopoli' untuk kroni dan mengorbankan kemaslahatan awam dan rakyat.

Tidak kurang zalimnya adalah dalam 'mencekik' dan 'menjerut' sistem kehakiman dan badan-badan penguatkuasa seperti SPR, SPRM, Suhakam dll sekaligus menghilangkan unsur 'Semak-Imbang' sebenarnya yang diperlukan untuk menjaga kewibawaan dan kebebasan semua institusi-institusi penting dalam negara.

Tidak termasuk hal yang menjejaskan kesihatan dan keselamatan rakyat amnya termasuklah dalam isu Lynas di Gebeng dan Asian Rare Earth (ARE) di Bukit Merah dan mengutamakan kepentingan komersial dan elit bisnes-kroni.

Ini konteksnya yang dimaksudkan beliau bahawa DAP lebih baik dari Umno. Testimoni dan prestasi pentadbiran Pakatan Rakyat di negeri Pulau Pinang hari ini di bawah DAP lebih menyerlah lagi di segi prinsip Kompetensi, Pertanggungjawaban dan Ketelusan (CAT) untuk membangunkan 'Good Governance'. Ketirisan berbilion RM dalam Laporan Ketua Audit 2011 cukup sebagai bukti dan testimoni.

Sayugia saya sebutkan, pada akhirnya bahawa aqidah dan Keimanan yang kuat dan mantap akan melahirkan pentadbiran yang bertanggungjawab dan amanah kepada Allah.

Ketika pentadbiran itu sarat dengan rasuah, salah guna kuasa serta membolot kekayaan Negara, saya berani menegaskan, berdasarkan pelbagai ayat-ayat Allah khasnya mesej dari Surah Mutaffifin, bahawa aqidah dan keimanan penguasa politik itu adalah sangat dipertikaian bahkan sangat rapuh justeru kerana tidak takut kepada Allah SWT dan Amanah Allah pastinya akan menuntut pertanggungjawaban di mahkamah Rabbul Jalil di Yaumul Hisab - Hari Pembalasan!
------------------------------------------
Penulis adalah AJK PAS Pusat.

Asal cenderung pada UMNO, kecerdikan pun hilang

Posted: 20 Oct 2012 02:30 AM PDT

Oleh ZULKIFLI YAHAYA
Matlamat adalah perkara akhir dan muktamad yang ingin dicapai. Apabila matlamat dicapai, maka berlakulah kesempurnaan pada perkara tersebut. Matlamat hidup manusia tidak beriman adalah pelbagai, mengikut citarasa mereka masing-masing.

Namun matlamat hidup orang beriman cuma satu iaitu mendapatkan keredhaan Allah. Tidak beriman seseorang itu jika matlamat hidupnya bukan untuk mendapatkan keredhaan Allah.  
 
Oleh kerana usaha untuk mendapatkan keredhaan Allah itu adalah merupakan suatu perjuangan, maka menyempurnakan suruhan Allah adalah satu kemenangan. Orang beriman yang mampu bersolat, berzakat, puasa dan menunaikan haji dianggap orang yang menang kerana berjaya menewaskan semua cabaran sehingga berjaya menunaikan perintah Allah.
Dalam Islam ada perkara yang menjadi kewajipan individu dan ada pula yang menjadi kewajipan kepada pemerintah, bukan individu. Solat wajib ditunai oleh setiap yang beriman, manakala melaksanakan hukum Allah dalam perundangan serta berlaku adil dalam pentadbiran negara adalah menjadi kewajipan kepada pihak pemerintah secara jamai.
Bagi kewajipan individu, lumrahnya semua orang mampu melakukan. Namun bagi kewajipan pemerintah ia terpaksa pula melalui langkah tertentu. Untuk melaksanakan pemerintahan adil (termasuk hukum hudud) ia perlukan kuasa. Ada pihak berusaha mendapat kuasa melalui 'mata pedang'.
Di Malaysia PAS memilih kaedah muwajahah silmiyyah, menyertai demokrasi untuk mendapatkan kuasa. Apabila ditakdirkan kuasa diperolehi maka PAS baru berjaya mendapatkan alat untuk menyempurnakan matlamat mendapat keredhaan Allah melalui melaksanakan perintahNya. Kalau setakat menang pilihanraya ia belum satu kemenangan untuk Islam. Kemenangan ialah apabila perintah Allah terlaksana; sama ada dalam aspek pentadbiran yang adil atau pelaksanaan undang-undang ciptaan Allah ke atas manusia.
Maka jika ada pihak yang menafsirkan kemenangan Islam sebagai kemenangan dalam pilihanraya (melalui kenyataan bahawa Islam tidak pernah menang melalui bantuan orang kafir) maka jelas orang itu tidak faham mana satu alat dan mana satu matlamat.
Persoalan berikutnya ialah dakwaan bahawa PAS telah meninggalkan prinsip perjuangan Islam hanya kerana bekerjasama dengan DAP yang menolak hukum Allah. Di mana pihak penuduh ini mendapat pengesahan rasmi bahawa PAS telah meninggalkan matlamat menegakkan sebuah negara yang mendapat keredhaan Allah (didefinasikan dengan istilah negara Islam)? Kecualilah dalam muktamar PAS, satu resolusi dibuat mengisytiharkan PAS secara rasmi membuang matlamat menegakkan negara yang mendapat keredhaan Allah. Sedangkan ini tidak pernah berlaku.
Apa yang berlaku ialah perubahan istilah mengikut suasana dan realiti. Dahulu PAS pernah guna istilah 'menjadikan Islam sebagai Ad-Din'. Kini guna istilah 'Negara Berkebajikan'. Adakah perubahan istilah itu bertujuan untuk memudahkan urusan kerjasama dengan bukan Islam? Jawapannya kena dirujuk kepada sirah Perjanjian Hudaibiyah. Draf perjanjian yang disediakan oleh pihak Muslimin menyebut 'Muhammad Rasulullah'. Puak Musyrikin membantah, lalu nabi Muhammad SAW bersetuju membuang kalimah 'Rasulullah' digantikan dengan 'Bin Abdullah'. Andai kata pihak yang mendakwa PAS telah membuang prinsip Islam, menggantikan dengan istilah yang kononnya tidak menampakkan keIslaman maka saya khuatir kalau golongan ini hidup di zaman Rasulullah SAW dahulu, mereka akan berkata, "Tengok Nabi Muhammad dah ubah prisip, dah tak mengaku dia Rasulullah" (Wal'iyazubillah).
Kenyataan selanjutnya ialah PAS lebih mementingkan kuasa dari mempertahankan prinsip.  Yang sebenarnya bukan mempertahan prinsip tapi mempertahankan istilah yang kononnya menggambarkan prinsip. Baiklah katakan PAS bertegas untuk menyebut negara Islam dan melaksanakan hudud. Kerana tidak bersetuju dengan PAS maka DAP dan KeADILan tidak bersama. Akibat berpecah, pembangkang tidak berjaya tumbangkan BN. Maka BN tetrus berkuasa. Penyelewengan berleluasa, rasuah jadi darah daging pemerintah, pemborosan menggila lantaran terlalu lama berkuasa, ketidakadilan menyeluruh,indeks moral jatuh menjunam, maksiat sudah tidak terbendung, Islam dilatam, Melayu terus merempat di bidang ekonomi dan akhlak. Adakah pada masa itu, PAS hanya perlu berbangga menepuk dada "Pedulikan segalanya hancur musnah, yang penting prinsip Islam kami PAS tidak tergadai!". Ajaran Islamkah ini?
Bukankah lebih baik, sementara hudud belum dipersetujui bersama, menumbangkan kerajaan yang menyeleweng serta menegakkan sebuah kerajaan yang berintegriti diberi keutamaan.  Dalam kaedah fiqah, tidak mampu buat semua jangan tinggal semua. Dengan kuasa yang diperolehi banyak kebaikan yang boleh dibuat.
Dakwaan terakhirnya ialah kononnya puak Kristian di Sarawak berdoa untuk kewujudan sebuah negara Kristian Di Malaysia. Adakah ini ancaman besar yang sangat menyusahkan hati umat Islam?
Diriwayatkan bahawa di kala berlaku peperangan Badar antara tentera Muslimin dan tentera Musyrikin, Abu Jahal berdoa kepada Allah swt seperti berikut, "Ya Allah, siapa di antara kami (dua golongan yang berperang) yang lebih memutuskan perhubungan darah (tali persaudaraan) dan yang lebih mendatangkan perkara yang tidak dikenal oleh kita (ajaran Islam), maka musnahkanlah mereka pagi esok."
Sedikit pun Rasulullah SAW tidak susah hati dengan doa Abu Jahal sebab baginda yakin bahawa doa Abu Jahal tidak akan membawa mudharat kepada tentera Islam. Hanya orang yang yakin Abu Jahal di pihak yang benar barangkali yang takut kepada doanya.
Sejarah politik tanahair khusus yang berkaitan PAS, catatannya strereotype. Asal saja ada pemimpin atau bekas pemimpin yang cenderung hati dengan UMNO, maka pemikiran mereka serta merta berubah jadi dungu. Berhujah macam orang bodoh.

Bukti menunjukkan AHLI UMNO sendiri yang akan menjatuhkan UMNO..!!!

Posted: 20 Oct 2012 01:30 AM PDT

 Ahli-ahli UMNO tidak mahu ditambat lagi

Majlis Tertinggi UMNO telah mengambil langkah untuk menubuhkan jawatankuasa untuk memantau pensabotaj parti bagi mempastikan yang tidak ada ahli-ahlinya yang melakukan sebotaj parti dalam pilihanraya nanti.

Nampaknya barulah UMNO mula hendak sedar yang penyakit UMNO itu adalah satu penyakit dalaman yang telah berlaku dengan jelas dalam pilihanraya yang lalu dan juga yang akan datang. Jawatankuasa itu akan diketuai oleh Tengku Ahmad Rithauddin dan seorang wakil dari setiap Bahagian yang akan membuat lapuran online kepada jawatankuasa secara terus.

Penubuhan jawatankuasa ini menyedarkan rakyat bahawa isu ini adalah satu isu yang serius dan ia akan menjadi perkara yang sukar untuk dikawal kerana seseorang ahli itu akan melakukan sabotaj secara senyap-senyap di dalam peti undi. Tindakan ini juga memberikan rasa tidak yakin orang ramai terhadap UMNO kerana pimpinan parti itu sendiri tidak yakin dengan sokongan ahli-ahlinya sendiri.

Mengikut lapuran SPRM, seramai lebih dari 1.5 juta ahli UMNO telah mensabotaj BN dalam piihanraya yang lalu dan ahli-ahli UMNO sendirilah yang mahukan parti itu kecundang dalam pilihanraya yang lalu dan yang akan datang.

Itulah yang saya sebutkan selalu. UMNO sebenarnya akan jatuh kerana urat-uratnya sudah tidak menyalurkan makanan untuk pokok itu hidup dan sebatang pokok itu akan mati dengan sendirinya jika urat-urat dibawah tidak memberikan sokongan kepada sebatang pohon itu. Matinya sepohon pokok itu adalah kerana matinya urat-urat dibawah dan itulah pernyakit yang di hidapi oleh UMNO sekian lama.

Kalau UMNO sudah sampai ketahap ini masalahnya, maka harapan UMNO untuk kekal sebagai parti yang kuat akan berakhir. Kita tidak nampak bagaimana isu ini boleh di selesaikan kerana ia melibatkan perasaan ahli-ahli itu sendiri. Ia bersangkut dengan jiwa dalaman ahli-ahli. Sesebuah parti itu akan hanya kekal jika jiwa ahli-ahlinya kuat bertahan. Seseorang yang sedang sakit akan mudah melemahkan seseorang pesakit itu jika jiwanya sudah lemah kerana kelemahan semangat itu menyumbang kepada kelemahan tubuh pesakit itu yang akhirnya membawa maut.

Ini merupakan pertahanan terakhir UMNO dan ia tidak akan sembuh lagi. Kalau orang sudah tidak hendak kepada kita, tidak ada apa-apa usaha pun yang boleh mengembalikan mereka untuk kembali kepada kita. Kalau pasangan kita sudah tidak menyayangi kita lagi amat susah untuk membuatkan pasangan kita menyayangi kita seperti dahulu lagi.

Kita sedar yang ahli-ahli UMNO kini ramai yang tidak berkeyakinan terhadap partinya kerana mereka juga ada mata dan hati, dan mereka juga sedar dan merasakan sendiri apa yang dirasakan oleh rakyat yang ramai ini. Mereka juga manusia dan mempunyai perasaan. Jika mereka sedar yang mereka hanya menjadi alat oleh pimpinan mereka untuk kekayaan dan keuntungan peribadi mereka, perasaan marah dan bosan terhadap tindakan pimpinan mereka itu akan bertambah.

Ahli-ahli UMNO terutamanya dibawah-bawah itu sudah sedar yang mereka hanya dijadikan sebagai kerbau-kerbau untuk membajak sawah. Padinya dibaham oleh tikus-tikus dikepuk padi. Ahli-ahli UMNO pun tidak mahu mereka di kerbaukan oleh pemimpin mereka.

Tetapi MKT UMNO bolehlah melakukan apa-apa jua cara untuk membuatkan ahli-ahlinya taat kepada partinya. Cinta paksa tidak kekal dan akhirnya membawa perceraian. Kalau pasangan suami isteri pun boleh berpisah, apalah sangat hubungan dengan parti yang sudah lapuk itu?

Tetapi hakikatnya yang benar itu tetap akan timbul suatu masa nanti dan masanya sudah terlalu hampir kepada kita untuik menyaksikannya berlaku.

Sesungguhnya orang Melayu sekarang sudah mula hendak kembali bersatu, tetapi mereka tahu penyatuan itu tidak lagi akan berlaku di bawah UMNO. Mereka sedang menyaksikan perubahan ini. Mereka sedar yang orang Melayu mahu bersatu di luar UMNO dibawah payung dan wadah yang baru.

Melayu sekarang sudah menampakkan keinginan untuk melakukan hijrah untuk kemajuan dan kebaikan mereka dan negara. Kita semua tahu yang hijrah merupakan satu elemen dan peristiwa penting di dalam Islam.

Jika sudah sampai untuk orang Melayu berhijrah, dan jika ia digerakkan oleh kehendak yang Maha Esa itu, tidak ada sesiapa pun boleh menahannya, waimma dengan meletakkan muncung senapang di tengkok ahli-ahli UMNO oleh pimpinan mereka.

Kita mesti faham yang ahli-ahli UMNO itu bukanya kerbau-kerbau yang boleh ditambat dimana-mana yang dikehendaki oleh pimpinan mereka. Ramai diantara mereka telah merasakan yang mereka tidak mahu lagi di tambat dan diberikan makan rumput-rumput kering lagi. Mereka juga mempunyai harga diri.

Apabila perubahan berlaku ia akan berlaku. Percayalah. Segala-galanya akan berubah selepas ini. Melayu akan hidup dalam 'ambience' yang baru.

Selamat berubah dan berhijrah.

Saya akan ke Jerlun untuk berceramah pada malam ini dan esok. Saya akan kembali bersama saudara saudari pada Isnin yang akan datang. Sehingga berjumpa, salam!.

http://aspanaliasnet.blogspot.com/2012/10/ahli-ahli-umno-pun-ada-harga-diri.html

Inilah bahananya apabila MB KEDAH AZIZAN YANG CENGEI duk sayang sangat puak-puak tali barut nie..!!!

Posted: 20 Oct 2012 12:30 AM PDT

oleh DepaKata.co.cc



Depakata apa yang dok berlaku sekarang ini adalah paku buah keras oleh TALI BARUT UMNO dalam WISMA NEGERI.. Puak-puak nie dulu sampai sekarang MB KEDAH AZIZAN YANG CENGEI tu tak pernah sentuh atau jentik hidung pun..dia tatang depa nie bagai minyak yang penoh...sampai orang dia sendiri pun kekadang tu makan hati dek sayangnya MB KEDAH AZIZAN YANG CENGEI kepada golongan TALI BARUT UMNO nie....

Cuba tengok sekarang makin disayangi dan dibelai depa semakin naik lemak dan naik lemak tersebut dah sampai tahap boroi dah perut tu maka kini dah mula nak pecah dah perut tersebut..maka jadilah apa yang dok bising sekarang nie.....
Sebenaqnya dah lama dah kawan-kawan kat wisma tu suruh penerajang keluaq sahaja TALI BARUT nie dalam salasilah pentadbiran kerajaan... tapi dek kerana MB KEDAH AZIZAN YANG CENGEI sayang akan mereka maka tidak berlakulah semua itu

Jadi sekarang kita tengoklah KEPALA SIAPA NAK KENA LUKU... AZIZAN @ PUAK-PUAK TALI BARUT tuuuu...tunggu.............

Skandal penyelewengan RM2.55 juta di Bahagian Perumahan, Pejabat SUK Kedah tetap dibayangi UMNO Oleh SAIBURI SUDINSaya beranggapan bahawa pembaca telah meneliti laporan Ketua Audit Negara 2011 berhubung penyelewengan RM2.55 juta yang berlaku di Bahagian Perumahan, pejabat SUK Kerajaan Negeri Kedah.
Rasli ni barua UMNO? Lepas laporan Audit babitkan penyelewengan orang Rasli... pikiag ambiklah! Oleh ENGGANG QADHATindakan Utusan Meloya cuba mengheret KCS untuk berperang dengan PAS adalah percubaan yang tidak matang. Bunyi hasutan oleh akhbar racis itu dalam kolum Cuit Zaini Hassan ialah: "Bagi......
MB Kedah ko mai sini kejap. Yup.Gambar blur. Aku pun tatau macam mana nak cam dia neh. Kalau gambar macam neh ko bagi kat aku silap2 seme orang bermisai aku suspect sebagai dia.kah kah kahAku tertarik dengan penerangan yang diletakkan oleh blogger kedahlanie.

Isu SUK : Utusan Tembak Peluru Tabur..nie dia salahlaku SUK yang depa dok bisingkan tuu..!!!

Posted: 19 Oct 2012 11:30 PM PDT

Kalau UMNO nak pertahan Datuk Rasli, silakan! Kami nak dedahkan salahlakunya sampai UMNO pun akan mampoih sekali

Oleh : MATA KCS

Isu SUK : Utusan Tembak Peluru Tabur

Pada hari (kelmarin) giliran Utusan Malaysia(UM) milik UMNO pula memainkan peranannya mengeksploitasi isu desakan ahli-ahli majlis PBT Kedah supaya Setiausaha Kerajaan, Datuk Rasli Bin Basir meletakkan jawatannya.

UM mencipta isu baru kepada pembaca iaitu PAS lawan KCS.

Tujuan UM mencipta isu baru adalah untuk meraih simpati dikalangan pegawai tadbir negeri (KCS), ahli-ahli politik UMNO/BN maupun rakyat negeri Kedah kepada datuk Rasli. Di samping, rakyat akan menyokong UMNO/BN dalam PRU 13 akan datang. Adakah usahanya berjaya ataupun gagal, UM sendiri tidak pasti. Peranannya ialah menulis dan menyampaikan maklumat mengikut kehendak dan niatnya adalah penting.

Artikel yang ditulis tidak lebih seperti melepaskan tembakan peluru tabur, barangkali bertujuan untuk mengenakan sesiapa yang ada di lapang sasarnya.

Menurut Pengerusi Jawatankuasa Bertindak Mobilasi Isu Pencabulan Akta 171, Basir Bin Ismail bahawa, sudah sekian lama rakyat tahu UM kerjanya adalah membuat fitnah, membuat laporan tidak tepat, provokatif serta menyelewengkan fakta.

Matlamatnya ialah memesong perhatian rakyat kepada tindakan ahli-ahli majlis, di waktu yang sama cuba menjadi batu api menghasut pegawai tadbir negeri (KCS) supaya bangun mempertahakan datuk Rasli yang semakin lemah dan tidak keruan.

Saya juga terfikir dari mana sumber penulis UM dapat maklumat yang mengatakan Pas lawan KCS. Apa guna Pas nak lawan KCS, sedangkan Pas tahu hampir 80 peratus KCS sokong tindakan ahli-ahli majlis melanyak bos (Setiausaha Kerajaan) mereka. Malah selepas ahli-ahli majlis mengadakan himpunan aman tersebut, ada pegawai tadbir negeri yang menjemput dan membelanja mereka minum di kantin Wisma Darul Aman sebagai tanda kepuasan dan kegembiraan amat sangat kerana bos mereka dilanyak.

Seorang pegawai tadbir negeri berkata, kalau boleh buat tiap-tiap minggu sampai Tok Li tersembang ke bumi. Memang patut buat macam tu, sebab terlalu ramai yang dia telah menginayai pegawai tadbir negeri yang bukan kroninya.

Basir menyelar UM,"kalau sekadar kutip maklumat di tepi longkang busuk ataupun di dalam parit, macam mana berita nak ada kualiti, buang masa pembaca saja. Lebih baik tulis perkara lain yang boleh memberi manfaat kepada para pembacanya".

Katanya, matlamat ahli-ahli majlis mahu datuk Rasli meletakkan jawatannya. Selagi dia tidak letak jawatan, maka desakan akan kami teruskan dengan apajua cara dan pendekatan".

Tindakan kami adalah berasas dan tidak perlu dipertikaikan oleh mana-mana pihak termasuk penulis UM. Ahli-ahli majlis PBT Pakatan Rakyat tidak dungu seperti ahli-ahli majlis UMNO/BN Kedah. Kami faham tentang undang-undang PBT, sebab itu kami berani lawan datuk Rasli.

Kini kami telah mendapat pelbagai lagi salah laku datuk Rasli kepada rakyat, pegawai tadbir negeri (KCS) dan kerajaan negeri sejak ia menjawat sebagai SFO (Ketua Pegawai Kewangan) hinggalah menjadi Setiausaha Kerajaan (SS). Kesalahan yang dilakukan perlu dibayar dengan perletakkan jawatannya.

Sesungguhnya rakyat Kedah, KCS tidak akan membiarkan beliau bermaharajalela di dalam kerajaan negeri demi kepentingan peribadi, keluarga, kroni dan UMNO/BN. Di bawah dipaparkan di antara salah laku datuk Rasli yang akan didedahkan kepada umum sedikit masa lagi. Mudah-mudahan pendedahan tersebut akan membantu UM menutup mulut busuknya rapat-rapat dan memberi tumpuan kepada isu lain yang lebih menguntungkan UMNO/BN.

Antara Salah Laku Datuk Rasli Yang Tidak Boleh Dimaafkan Oleh Rakyat Kedah, Pegawai Tadbir Negeri (KCS) Dan Kerajaan Negeri Kedah Ialah :-

(1) Pada tahun 2008 Datuk Rasli terlibat dengan rasuah di dalam projek pembangunan ibu pejabat baru Majlis Perbandaran Sungai Petani (MPSP).

Di mana, ketika itu datuk Rasli sebagai Pegawai Kewangan Negeri Kedah telah menyalahgunakan kedudukannya sebagai Pengerusi Perolehan Negeri Kedah dengan menaikkan harga pembinaan Kompleks Majlis Perbandaran Sungai Petani Kedah yang ditawarkan oleh kontraktor dengan harga RM40 juta kepada RM46 juta (kenaikan RM6 juta) tanpa persetujuan Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Kedah.

Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Kedah ketika meluluskan pelantikan kontraktor pembinaan kompleks tersebut bersetuju dengan jumlah RM40 juta sebagai harga siling.

Tindakan Rasli ini tidak bersandarkan kepada mana-mana peraturan kewangan dan ia dilakukan sebelum projek dimulakan lagi.

Bagi menutup kesnya di siasat oleh SPRM, pada tahun 2010, datuk Rasli telah mengambil tindakannya meletak anak saudaranya, Puan Rozaina Binti Datuk Paduka Mohd Radzi sebagai Yang DiPertua Majlis Perbandaran Sungai Petani bertujuan untuk menghalang fail berkaitan projek pembanguan ibu pejabat Majlis Perbandaran Sungai Petani dari diserahkan kepada pihak SPRM.

Berdasarkan perilaku tersebut SPRM berhak menyiasat dan mendakwa Rasli di atas perbuatan rasuah.

(2) Datuk Rasli dilantik sebagai Pengerusi Jawatankuasa Zakat Negeri Kedah telah bertindak tidak membahagi-bahagikan wang zakat kepada asnaf yang layak selama 3 tahun berturut-turut. Di mana, wang zakat terkumpul sebanyak RM 107 juta seolah-olah dihalang dari diserahkan kepada asnaf yang layak kerana bimbang penerima zakat akan mendapat nikmat di bawah pemerintahan kerajaan Pakatan Rakyat di Kedah.

Walaupun wang zakat tidak agihkan kepada asnaf yang layak, datuk Rasli telah mengambil kesempatan di dalam Mesyuarat Jawatankuasa Zakat Negeri Kedah 2012 mengeluarkan bonus Hari Raya Aidil Fitri sebanyak RM 1,000 dari wang zakat tersebut kepada setiap AJK Zakat Negeri.

Satu laporan telah disediakan oleh pihak tertentu untuk diserahkan kepada Seri Paduka Yang DiPertuan Agong selepas Baginda Tuanku berangkat pulang dari tanah suci Makkah Al Mukarramah.

(3) Datuk Rasli adalah satu-satunya Setiausaha Kerajaan Negeri yang bertindak menghalang kenaikan pangkat pegawai tinggi tadbir negeri. Di mana, beliau telah menghalang kenaikan pangkat Datuk Pengarah UPEN dan Datuk Ketua Pen. Setiausaha (Pentadbiran) ke Gred JUSA C. Sepatutnya kedua-dua pegawai tadbir negeri tersebut telah menikmati kenaikan pangkat sejak lapan bulan lalu.

Kejahatanya menyebabkan pegawai tadbir negeri yang lain tidak berpeluang naik pangkat dan mengisi gred N54, N52, N48 dan N44. Tindakannya dalah taktiknya untuk memberi peluang kepada anak, keluarga serta kroninya mengisi kekosongan jawatan tersebut apabila pihak yang berkenaan pencen.

Dipahamkan bahawa SPA akan membawa perkara ini ke pengetahuan Seri Paduka baginda DiPertua Agong.

Berdasarkan salah laku di atas, datuk Rasli tidak layak menjawat sebagai Setiausaha Kerajaan Negeri. Perbuatannya amat memalukan sistem perkhidmatan awam negeri Kedah. Lain-lain salah laku akan dipaparkan di masa yang sesuai.

http://kedahla.blogspot.com/2012/10/kalau-umno-nak-pertahan-datuk-rasli.html

Antara salah satu kes mahkamah paling pelik di Malaysia

Posted: 19 Oct 2012 10:30 PM PDT


  • Wajah pembunuh sampai sekarang tak ada siapa yang nampak
  • Pasai apa la depa nie saja-saja pie bunuh minah tuu...
  • Mahkamah cuma cari siapa BUNUH...tetapi orang yang arah bunuh buat tak tahu sahaja
  • Yang susah sangat mahkamah nak suruh cari siapa yang arah bunuh kenapa yaa..
  • JADI JIKA NAK SIAPKAN FILEM INI NAK TAHU ENDING DIA CAMNA..MARILAH KITA UNDI PAKATAN RAKYAT..HABIH SEMUA KITA LONDEH...ORANG BUNUH, ORANG ARAH, ORANG SUBAHAT, ORANG MAIN WAYANG...SEMUA KITA DEDAH..

SUK nak kencing Kerajaan Negeri macam nie pun MB boleh nak simpan lagi kaa..??

Posted: 19 Oct 2012 09:30 PM PDT

PENDEDAHAN SIRI 1 : DATUK RASLI (SUK) DAN KRONI MAHU PERDAYA KERAJAAN NEGERI MEMILIKI PULAU BUMBUN, LANGKAWI

Oleh : MATA KCS

Artikel ini ialah Pendedahan Siri 1 tentang salahlaku dan amalan kronisme oleh Datuk Rasli Bin Basir, Setiausaha Kerajaan Negeri yang menjadi penyebab kebangkitan penentangan ahli-ahli majlis PBT seluruh Kedah.

Pendedahan ini di buat bertujuan rakyat Kedah dan Malaysia memahami tentang sikap dan tindakan Datuk Rasli yang tidak mahu memberi kerjasama dengan Exco dan Menteri Besar Kedah, sehingga menyebabkan pentadbiran kerajaan negeri terganggu.

Ia berkaitan dengan isu penglibatan kroni, mungkin juga proksi kepada Datuk Rasli telah membuat permohonan di anugerah tanah di Pulau Bumbun, Langkawi bagi tujuan pembangunan Pusat Peranginan dan Rekreasi Antarabangsa.

Namun, harapan mereka memiliki tanah di Pulau Bumbun, Langkawi dengan sedikit bayaran kepada pihak kerajaan negeri telah dapat dipatahkan. Ia menyebabkan Datuk Rasli dan kroninya kecewa, sekali gus mereka telah membuat 'grand design' di peringkat pentadbiran untuk menghura-harakan pentadbiran dan menjatuhkan Menteri Besar Kedah.

Sumber dipercayai memberitahu, permohonan tanah seluas 160 ekar di Pulau Bumbun, Langkawi tersebut telah di buat oleh syarikat Tirai Sutera (M) Sdn.Bhd. yang berpengkalan di Megan Evenue II, Kala Lumpur. Pemilik Tirai Sutera tersebut ialah tiga individu, di mana salah seorang darinya mempunyai pertalian kekeluargaan yang rapat dengan datuk Rasli.

Penulis dimaklumkan, pemilik dari kalangan Datuk Rasli ialah Ramizi Bin Datuk Paduka Haji Radzi iaitu adik kepada Puan Rozaina Binti Datuk Padu Radzi, Yang DiPertua Majlis Perbandaran Sungai Petani, di mana kedua-dua mereka (Ramizi dan Rozaina) adalah anak saudara Datuk Rasli sendiri.

Walau baimanapun, kerajaan negeri telah menolak permohonan tersebut kerana mendapati ada sesuatu yang tidak berapa kena dengan prosedur serta kaedah pemerosesan permohonan tersebut.

Lagi pula syarikat yang bercita-cita membuat pelaburan membangunkan Pusat Peranginan dan Rekreasi Antarabangsa yang dianggarkan bernilai RM 1.2 billion tersebut didapati tidak aktif.

Lebih mencurigakan lagi sebelum itu syarikat Tirai Sutera juga telah memohon sebidang tanah berkeluasan lebih kurang 20 ribu kaki persegi bagi tujuan tapak kediaman kakitangan syarikat berkenaan di kawasan Bandar Kuah, Langkawi. Di mana, status tanah tersebut adalah tanah Bandar, luar simpanan Melayu.

Siasatan penulis, laporan dikeluarkan oleh Pejabat Tanah Langkawi, sebelum ini terdapat jga pihak lain yang memohon tanah di pulau tersebut, tetapi ia tidak diproses (dilayan). Di sini menimbulkan persoalan, bagaimana permohonan pihak lain diketepikan, sebaliknya syarikat Tirai Sutera seolah-olah diberi keistimewaan.

Bagi penulis, keputusan kerajaan negeri menolak permohonan ini adalah merupakan keputusan bijak serta memberi kemenangan buat rakyat Kedah, sekali gus telah dapat membenteras budaya kronisme yang mahu disuburkan di bawah pentadbiran (kerajaan) Datuk Rasli. Ia juga telah memberi tamparan buat Datuk rasli dan kroni-kroninya yang mahu bermaharaja lela di atas kedudukannya sebagai Setiausaha Kerajaan Negeri.

Insya Allah, selepas ini penulis akan mendedahkan pula isu berkaitan The Lanai Langkawi Beach Resort, bagaimana Datuk Rasli telah menyalahgunakan kedudukannya sebagai pengerusi SSI (State Secretary Incorporated).

http://kedahla.blogspot.com/2012/10/pendedahan-isu-pulau-bumbun-langkawi.html

Menjawab hujah mereng Ahmad Maslan beza antara UMNO & DAP..!!!

Posted: 19 Oct 2012 08:30 PM PDT



Maaf, aku nak komen pasal ketua penerangan umno ni. Aku rasa beliau banyak tertinggal bas. Dibawah ni disenaraikan perbezaan semasa gerakan (umno sebagai tunjangnya) bn memerintah pulau pinang dengan zaman pulau pinang diperintah oleg PR DAP:-

1. PERUNTUKAN BERKAITAN HAL EHWAL AGAMA ISLAM.
Tahun 2008 (BN)..............RM25.7 juta.
Tahun 2009 (PR)...............RM33.2 juta.
Tahun 2010 (PR)...............RM38.9 juta.
Tahun 2011 (PR)...............RM45.7 juta.
Tahun 2012 (PR)...............RM64.03 juta.

2. SAGUHATI TAHUNAN GURU KAFA.
Tahun 2008 (BN)..............RM659,000.00.
Tahun 2009 (PR)...............RM879,000.00.
Tahun 2010 (PR)...............RM913,200.00.
Tahun 2011 (PR)...............RM900,000.00.
Tahun 2012 (PR)...............RM900,000.00.
3. PERUNTUKAN TAMBAHAN TAHUNAN UNTUK SEKOLAH AGAMA RAKYAT (SAR).
Tahun 2008 (BN).............TIADA.
Tahun 2009 (PR)..............RM1.50 juta.
Tahun 2010 (PR)..............RM1.75 juta.
Tahun 2011 (PR)..............RM1.75 juta.

4. SUMBANGAN DAN PENGIKTIRAFAN AL-HUFFAZ(Penghafal al-Quran).
Tahun 2008 (BN)............TIADA.
Tahun 2009 (PR).............RM75,000.00.
Tahun 2010 (PR).............RM100,000.00.
Tahun 2011 (PR).............RM130,000.00.

5. SUMBANGAN EHYA' RAMADAN (KEPADA SELURUH MASJID).
Tahun 2008 (BN)............TIADA.
Tahun 2009 (PR).............RM213,000.00 setahun.
bermula tahun 2008 selepas ambil alih pentadbiran negeri.

Sebenarnya aku bukan nak membela DAP; akan tetapi kebenaran mesti ditegakkan disini. Memang tidak dapat dinafikan bahawa umno bn banyak membina mesjid2 diseluruh negara. Itu tanggung jawab sebagai pemerintah sebab dana ditangan mereka. Tak kan DAP yg majoritinya terdiri drp bukan (belum) Islam nak bina mesjid? Guna akal lah.

Syiar Islam memang banyak ditonjolkan tetapi dalam waktu yg sama majlis2 maksiat juga bertaburan dianjurkan juga. Mesjid2 dikawal. Pengajian agama dipilih2 tajuknya. Islam bukan sekadar belajar dan ambil tahu bab fardhu ain sahaja. Nikah cerai kahwin haid nifas dan seterusnya.Tetapi bagaimana pula dgn politik Islam, kaedah memilih pemimpin negara dalam Islam? Adakah Islam tidak kisah siapa pemimpin tersebut? Isteri tak menutup aurat dibiarkan? Isteri berlaga pipi dgn bukan mahram dibiarkan? Isteri berpeluk dgn bukan mahram juga dibiarkan? Semua adegan ini terpapar diakhbar2. Dimanakah mufti dan menteri yg menjaga agama? Diam bermakna redha dan bersetuju akan apa yg dilakukan. Ini yg menjadikan anak2 muda bertambah liar dan mudah lakukan lebih dari itu sebab apa yg dilakukan pemimpin akan menjadi ikutan anak2 muda malahan jabatan agama, mufti dan menteri agama membisu seribu bahasa.

Pemimpin sepatutnya yg boleh memimpin isteri, keluarga dan seterusnya rakyat. Adakah Islam memandang remeh akan perlantikan pemimpin2 ni? Islam ini adalah cara hidup, sempurna dan lengkap. Akhlak pemimpin2 Islam sepatutnya lebih baik dari yg bukan Islam. Bagaimana nak berdakwah sekiranya pemimpin tersebut hidup secara lagha manakala rakyatnya terhimpit dgn kenaikan harga barang dan sara hidup yg meningkat?

Urusan apa ANWAR & MUSA kawteem sampai tak bagi orang campur...

Posted: 19 Oct 2012 07:30 PM PDT

Tak perlu campur urusan saya dengan Anwar, kata Musa Hassan
Oleh Md Izwan
October 19, 2012

Musa Hassan berkata perbincangannya dengan Anwar adalah berbentuk peribadi. — Gambar fail

KUALA LUMPUR, 19 Okt — Bekas ketua polis negara (KPN), Tan Sri Musa Hassan menyelar cubaan sesetengah pihak yang cuba mencetuskan spekulasi susulan keputusan beliau menggugurkan kes saman ke atas ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim pada Isnin lalu.

Dalam perbualan telefon bersama The Malaysian Insider malam tadi, Musa berkata perbincangan dengan Anwar adalah berbentuk peribadi dan berharap pihak tertentu berhenti daripada terus membuat pertikaian dalam isu tersebut.

"Kenapa mahu sibuk-sibuk hal saya? Ia adalah perkara peribadi antara saya dengan Anwar.

"Ini cubaan sesetengah pihak yang cuba mencetuskan spekulasi dan saya berharap tidak perlu pihak lain untuk terus mencampuri urusan saya dengan Anwar," kata Musa.

Kes tuntutan saman ke atas ketua pembangkang tersebut telah ditarik balik oleh Musa atas persetujuan bersama antara kedua-dua belah pihak dalam perbicaraan yang berlangsung baru-baru ini di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.

Musa yang ditemui diluar mahkamah menerangkan keputusan untuk menyelesaikan perkara tersebut diambil selepas beliau diberitahu berlaku "salah faham" dalam peranannya di dalam kes saman tersebut.

"Saya diberitahu terdapat salah faham tentang peranan saya di dalam kes yang difailkan ke mahkamah ini melibatkan insiden mata lebam disebelah pihak defendan.

"Jadi saya menerima cadangan untuk menyelesaikan perkara ini diluar mahkamah," kata Musa.

Anwar membuat laporan di ibu pejabat polis kontinjen Selangor pada 1 Julai 2008 dengan dakwaan Musa dan Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail telah mereka-reka keterangan dan menyembunyi beberapa fakta dalam penyiasatan serangan fizikal terhadapnya oleh KPN ketika itu, Tan Sri Abdul Rahim Noor pada 1998.

Berikutan itu, Musa menfailkan saman terhadap Anwar pada 21 Julai 2008 atas alasan dakwaan itu tidak berasas dan tidak benar dan telah mencemarkan maruah peribadi, imej, kehormatan dan nama baiknya dan juga kapasiti profesionalnya.

Dalam pernyataan tuntutannya, Musa menafikan mengambil bahagian dalam konspirasi untuk mereka-reka keterangan dan menyembunyikan fakta berkaitan serangan itu.

Musa juga berkata beliau tidak pernah menyalahgunakan kuasanya dalam apa cara sekalipun dalam penyiasatan kes rasuah dan liwat Anwar.

Ekoran keputusan tersebut, pelbagai khabar angin tercetus antaranya dakwaan bekas KPN tersebut akan menyertai PAS yang kemudiaannya dinafikan beliau.

Baru-baru ini beberapa pegawai tinggi kerajaan beragama Islam, termasuk bekas ketua setiausaha, bekas pegawai-pegawai khas serta pesara polis dan tentera menyertai PAS setelah menamatkan perkhidmatan mereka.

Antaranya bekas Ketua Siasatan Jenayah Datuk Fauzi Shaari, bekas ketua setiausaha Kementerian Tanah dan Pembangunan Koperasi Datuk Dr Nik Zain Nik Yusof dan bekas naib presiden Felcra Berhad Datuk Ramli Buyong.

Dalam sebuah temubual eksklusif bersama The Malaysian Insider sebelum ini, Musa telah memuji tindakan Fauzi menyertai PAS tetapi berkata beliau tidak akan mengikut jejak yang sama.

"Selepas ini, dia boleh mengajar PAS tentang undang-undang negara", ujar Musa mengenai Fauzi ketika itu, sambil menambah bahawa beliau telah menolak lamaran dari sebuah parti komponen Pakatan Rakyat (PR).

Selain PAS, parti komponen PR adalah PKR dan DAP.

"Adalah lebih baik untuk orang seperti saya (bekas Ketua Polis Negara) untuk menjauhkan diri dari politik", kata beliau kepada The Malaysian Insider pada bulan Julai lalu.

Harga Kereta - Rakyat Malaysia Di dahulukan Australia diutamakan..!!!

Posted: 19 Oct 2012 06:30 PM PDT

oleh AnakKedah007

Ini Harga di AUSTRALIA

Harga di Malaysia? Tengok jadual la beb.


Pasang sini.
Kilang sini.
Design sini.
RnD sini.
Customer paling banyak kat sini.
Tapi harga sini lebih mahal 
daripada harga di luar negara?

KEBODOHAN apakah itu? Nak banding harga paling murah pun tak lepas. Paling murah kat malaysia pun 59k. Gua ulang RM59K. Itu harga kosong. Nanti mula la dia merapu suruh tambah apa2 jadah lagi. 

Ini di namakan Rakyat Malaysia Di dahulukan Australia diutamakan..!!!

http://anakkedah007.blogspot.com/2012/10/harga-kereta-rakyat-malaysia-di.html

[Bongkar - Audit] Isu penyelewengan RM2.55juta.. Siapa Bersalah.. MB @ HANTU UMNO..??

Posted: 19 Oct 2012 05:30 PM PDT

Skandal penyelewengan RM2.55 juta di Bahagian Perumahan, Pejabat SUK Kedah tetap dibayangi UMNO

Oleh SAIBURI SUDIN

Saya beranggapan bahawa pembaca telah meneliti laporan Ketua Audit Negara 2011 berhubung penyelewengan RM2.55 juta yang berlaku di Bahagian Perumahan, pejabat SUK Kerajaan Negeri Kedah. Saya juga beranggapan bahawa pembaca telah mengikuti pendedahan oleh rakan sekerja SS iaitu Enggang Qadha bahawa orang penting di Bahagian Perumahan sendiri adalah individu yang terbabit, pernah ditahan reman oleh SPRM terhadap kes tersebut serta menunggu masa untuk didakwa di mahkamah. Tiga fakta penting yang dikaitkan dengan individu berkenaan ialah:

1) Dia adalah orang kuat UMNO peringkat Bahagian dan Negeri
2) Dia adalah sekutu rapat rapat SUK Kedah Dato' Rasli Basir

3) Dia adalah orang kepercayaan dan kroni kepada bekas MB Kedah, Datuk Seri Mahdzir Khalid

Dia ialah Abd Rahman bin Mohd Saad, Ketua PSU di Bahagian Perumahan.

Dengan pendedahan ini maka ternafilah segala fitnah jahat dan dakyah media maya UMNO Be End bahawa penyelewengan dilakukan oleh 'Kerajaan PAS Kedah', sama ada anggota Exco, jauh sekali dilakukan oleh Menteri Besar.
Kesalahan MB tetap ada, iaitu terlalu mempercayai SUK bernama Rasli Basir dengan alasan tidak mahu mengganggu pentadbiran negeri oleh pegawai. Rupanya harapkan pagar, pagar khekah kepala tuan!

Abd Rahman Mohd Saad memegang dua watak penting, sebagai KCS dan ahli politik UMNO. Semasa BN, Mahdzir Khalid selaku MB telah memberi kepercayaan kepada Rahman dengan melantiknya sebagai Pengarah Urusan Permodalan Kedah Berhad.

Permodalan Kedah Berhad (PKB) diperbadankan pada 20 Januari 1994 di bawah Akta Syarikat 1965. PKB adalah subsidiari milik penuh Perbadanan Menteri Besar Kedah. Kegiatan utama PKB ialah di bidang pegangan pelaburan dan pembangunan hartanah. Ia mempunyai lima syarikat subsidiari dan enam syarikat bersekutu. Antara operasinya ialah pembinaan, pembangunan, hartanah, pegangan pelaburan dan pengurusan dana tabung amanah.
Di antara Ahli Lembaga Pengarah PKB yang lain ialah Dato' Mahdzir Khalid, Dato' Abdul Rahman Ariffin, Datuk Yaakob Hj Mohamad, Dato' Ghazali Ibrahim, Dato' Ahmad Sudin, Dato' Bakri Hj Ali Mahamad, Dato' Mohd Akhir Shafie dan Dato' Arzmi Abdul Hamid. Kesemua mereka adalah pemimpin UMNO.

Sewaktu PRU12 PKB telah mengeluarkan wang tunai sejumlah RM300,000.00 pada 26 Februari 2008 dan RM200,000.00 pada 4 Mac 2008 untuk dana pilihanraya UMNO. Abdul Rahmanlah yang menguruskannya bagi pihak MB dan Pengerusi UMNO Kedah, Datuk Seri Mahdzir Khalid.
Mahdzir dan Rahman yang menandatangani cek tunai & tandatangan untuk membukanya. RM200 ribu buat open cek, gilo ko apo? Gila kena kat hangpa..
Bayaran untuk kerja-kerja amal seluruh negeri Kedah, siasatan awal mendapati bahawa kerja amal tersebut kononnya peruntukan diagihkan kepada setiap daerah di Kedah. Apabila siasatan dibuat di semua pejabat daerah, tiada pejabat daerah yang menerima peruntukan tersebut.
Setelah siasatan dijalankan dengan lebih teliti (pakai lada picit ibu jari) maka termaklumlah bahawa duit tersebut diagihkan kepada bahagian-bahagian UMNO khusus untuk kerja pilihanraya BN!!! Angkut dengan kereta pi hantag tunai dekat bilik gerakan BN. takkan sampai semua kot, mesti ada tiris kot jalan... he he
Tarikh wang dikeluarkan ialah 4 Mac 2008 iaitu empat hari sebelum hari mengundi PRU12. Hai, takkan masa tu baru kalut nak buat sumbangan kerja amal. Kalau ada kerja amal pun patut ada baucer sokongan pihak yang menerimanya, malangnya baucer sokongan itu tidak dijumpai.
Badrudi adalah Penolong Pengurus Kewangan, manakala Abd Rahman adalah pengarah Urusan. Bagi membolehkan pengeluaran cek tunai sebanyak RM100 ribu, cek dipecahkan kepada RM10 ribu setiap satu. Ini bukan masa PRU, namun duit tersebut dilaporkan diagihkan untuk tujuan politik BN.
Tujuan laporan ini ialah untuk mengenali watak orang yang dikaitkan dengan skandal RM2.55 juta (yang tak pasai2 dikaitkan dengan PAS itu), bukan nak divert isu dengan mengungkit cerita lama. Bagaimanapun harap pembaca jangan buat apa-apa penilaian lagi setakat ini sebab laporan belum berakhir. Ada lagi laporan mengenai PKB.
Apa pulak kaitan dengan Rasli? Itu cerita lain pulak... tunggu selepas ini (Nota: cerita akan dihentikan serta merta kalau Rasli resign sebagai SUK)
http://kedahla.blogspot.com/2012/10/skandal-rm255-juta-di-bahagian.html#more

Pemuda Pas ajak Pemuda Gerakan berdialog

Posted: 19 Oct 2012 05:00 PM PDT

Ahmad Yahaya
Ahmad Yahaya
 
ALOR SETAR - Pemuda Pas Negeri Kedah sedia berdialog dengan Pemuda Gerakan untuk memperjelas isu berkaitan undang-undang Islam termasuk hudud, sekiranya mereka masih prejudis terhadap perundangan Islam.

Ketuanya, Ahmad Yahaya berkata, Ketua Pemuda Gerakan, Tan Keng Liang tidak harus prejudis mahupun mempunyai stigma bahawa setiap garis panduan atau peraturan Islam yang diperkenal di negeri ini dilabelkan sebagai hudud atau undang-undang syariah Islam.

"Keng Liang perlu berfikir dalam konteks lebih luas, peraturan digubal ke arah kesejahteraan dan keharmonian serta meninggikan darjat manusia perlu disokong. Tidak dinafikan, kita berhak bersuara mengkritik atau membantah, tetapi mesti disusuli cadangan penambahbaikan yang lebih efisien," katanya.

Menurutnya, sekiranya garis panduan papan iklan Islamik dianggap kecil dan remeh, ini membuktikan Kerajaan Negeri diterajui Pakatan Rakyat (PR) komited memikul amanah lebih besar terhadap hak dan masa depan setiap individu.

"Kami secara terbuka dan sukarela menawarkan kesediaan untuk mengadakan sesi dialog atau berbincang dengan Keng Liang, termasuk sesiapa sahaja dalam usaha memperjelas kekeliruan berkaitan undang-undang Islam agar tidak terus disalah sangka," katanya.

Ahmad berkata, pihaknya juga kesal berikutan masih ada pihak tertentu yang cuba memanipulasi isu berkaitan hudud atau syariah Islam.
Mengulas mengenai kenyataan Keng Liang dalam Twitternya yang mempersoal cadangan pemakaian sopan pada papan iklan di kawasan Majlis Bandaraya Alor Setar (MBAS), Ahmad berkata, kenyataan Keng Liang disifatkan terlalu lantang seolah-olah  menyindir garis panduan itu.

"Saya percaya ramai pihak tidak mahu melihat ibu atau isteri atau anak perempuannya dijadikan produk pemerdagangan atau produk hiasan dalam penampilan tidak sopan. Setiap lelaki budiman tidak akanbiarkan perkara itu berlaku kepada wanita," katanya.

Katanya, Pemuda Pas Kedah alu-alukan garis panduan baru pemasangan papan iklan seperti diumum Datuk Bandar Alor Setar, Datuk Mat Noh Ahmad dan menyifatkan ia usaha memartabatkan masyarakat lebih bertamadun.

"Usaha itu perlu dilihat secara positif dan disokong kerana ia sebagai penghormatan kepada wanita dan menyekat eksploitasi ke atas kaum hawa," katanya.

Amannya Negara Kita - nie ada budak hilang pulak.. pakat-pakat cari la noo..!!

Posted: 19 Oct 2012 04:30 PM PDT


Bekas Komando belasah Bekas Ketua Polis Negara...

Posted: 19 Oct 2012 09:27 AM PDT

DAPAT TEPUKAN GEMURUH!!! En. Wahab Osman berjaya 'membelasah' penceramah pro UMNO di Majlis Penyatuan Melayu

http://2.bp.blogspot.com/_ScUiEnxchPY/TEORgjp2WqI/AAAAAAAAAG8/sKVI96njtu0/s320/melayu+leka.jpg 
 Melayu yang leka adalah Melayu yang menyokong UMNO

Ahad yg lalu (14 Okt) bekas tentera, polis dan orang awam dijemput menghadiri majlis anjuran Gagasan Melayu Perak di Dewan Carsem, Taman Maju Rapat kononnya atas nama penyatuan Melayu dan Islam. Penceramah utamanya Dato' Seri Hilmi, Datuk Shamsuri Arshad (bekas Ketua Polis Negara) dan seorang pensyarah KISDAR. Datuk Zaman Khan turut hadir tetapi tidak berucap. 

Ucapan mereka penuh dengan provokasi dan memburukkan PAS, PKR dan DAP. Pimpinan PR seperti Anwar Ibrahim, Tuan Guru Nik Aziz dan Hadi Awang menjadi cemuhan mereka. Tetapi disambut dingin oleh orang ramai. Tidak ada yg memberi tepukan gemuruh kepada mereka. 

Sebaliknya dalam sesi soal jawab, seorang tetamu yang hadir, EN Wahab Osman tampil dengan berani dikhalayak ramai membidas semua hujjah mereka, setiap ucapan yg disertai dengan fakta dan data diberi tepukan bersemangat dan gemuruh oleh para hadirin. 
Penganjur dan penceramah tergamam dan terkejut besar dengan suasana ini. Salah seorang yang lain (tidak dipastikan urusetia @ peserta) cuba mengganggu, memberi amaran dan menyuruh En Wahab memberhentikan ucapan dan duduk, sebaliknya En Wahab yang memberi amaran kepadanya dan meminta dia yg duduk, akhirnya dia yg terduduk. 

Sebaik En Wahab berhenti berucap, sekali lagi tepukan yg begitu gemuruh diberikan dan menenggelamkan suara pengerusi. Selepas itu, majlis terus ditutup tanpa sebarang ulasan dan jawapan oleh para penceramah. 

En Wahab dikerumuni orang ramai dan memberi ucapan tahniah kerana berani menjawab fitnah jahat penceramah. Sebelum itu, ada seorang peserta yang turut berucap dan menyokong hujjah para penceramah dan meminta orang ramai menyokong UMNO BN, tetapi disambut hambar oleh hadirin. 

Selesai majlis, Datuk Shamsuri terus balek tanpa menjamah hidangan yg disediakan, En Wahab tetap menunjukkan sikap menghormati tetamu, disapa Datuk Sahmsuri dan bersalaman serta meminta maaf, Datuk Shamsuri menjawab ringkas, ok tak apa. 

Siapa En Wahab Osman ?
Beliau bekas komando tentera darat, sekarang berkahidmat sebagai pemandu dan pengiring YB Ahli Parlimen Gopeng. Pengalamannya mengikuti ceramah digunakan untuk membalas balek hujjah dangkal UMNO BN. 

Hebat En Wahab, kita tabik dan hormat pada beliau. Berani tampil menegakkan kebenaran di majlis anjuran mereka. Diharap program2 yg seumpama ini, kena ada orang seperti EN Wahab Osman.

Takbir ! Takbir ! Takbir


misabah 


http://paspb2.blogspot.com/2012/10/dapat-tepukan-gemuruh-en-wahab-osman.html

No comments:

Post a Comment