KedahLanie.info

KedahLanie.info


Khalid Samad akui ada 'pembodek' dalam PAS

Posted: 30 May 2013 07:00 AM PDT

Khalid Samad hentam 'Din Ayam' dan konco-konconya?


Timbalan Pesuruhjaya PAS III Selangor Khalid Samad menyalahkan kumpulan 'pembodek' pemimpin PAS yang membolehkan calon parti itu bertanding di DUN Kota Damansara sehingga Pakatan Rakyat gagal mempertahankan kerusi itu dalam pilihan raya umum 5 Mei lalu.

Mengemukakan empat kesan "tidak baik" sebagai bukti kesilapan PAS bertanding di situ, Khalid yang juga ahli parlimen Shah Alam menegaskan perkara itu perlu diakui oleh semua pihak khususnya pemimpin PAS. 

Menulis dalam blognya hari ini, Khalid menggariskan empat akibat tindakan ahli PAS itu, antaranya hubungan PKR dan PAS menjadi tegang, hubungan sesama ahli parti terjejas dan komitmen PAS dalam Pakatan dipersoal masyarakat.

Ini apa yang ditulisnya..
Oleh kerana banyaknya tulisan yang membincangkan isu Kota Damansara (KD) sedang tersebar melalui blog, komuniti online, laman sosial dan sebagainya; dan sebahagian besar darinya diselitkan fakta dogengan dari penglipur-lara, maka saya rasa terpanggil untuk menulis respon terhadapnya. Ini adalah untuk menyelamatkan sahabat-sahabat yang bersifat lurus dari tertipu dengan fakta-fakta dogengan sehingga memanjang-manjangkan fakta tersebut dan dengan itu mendapat dosa kering. 
Saya menulis respon oleh kerana mengambil kira dosa yang mungkin akan ditanggung mereka yang lurus ini dan bukan untuk membela diri semata-mata kerana seperti selalu, saya amat berterima kasih atas 'pahala subsidi' yang dihasilkan untuk saya oleh golongan-golongan penglipur-lara ini. 
Dulu ini juga yang saya alami apabila berhadapan dengan bekas Pesuruh Jaya PAS Selangor yang ingin gagalkan PR. Terdapat orang sama juga yang terlibat dan perkara yang sama seolah berulang kembali. Walaubagaimanapun, kesudahan kepada kisah penglipur-lara ini masih belum tamat dan insyaAllah akan dapat kita saksikan bersama. 
Saya akan keluarkan respon saya secara berperingkat. Pertama berhubung strategi, kedua dari sudut akhlak jamaah Islam; ketiga berhubung 2 kawasan contoh dan keempat kisah dogeng berhubung KD. Harap tunggu semua tersiar, baca kesemuanya, baru respon sekiranya mahu. 
Pada bahagian keempat penulisan ini saya akan cuba senaraikan fakta dogengan penglipur-lara rekaan golongan ini. Amatlah mendukacitakan apabila dilihat sebahagian dari mereka terdiri dari golongan yang berlatarbelakangkan Agama Islam. Sepatutnya mereka inilah yang menasihati golongan pereka cerita untuk berhenti dari menabur fitnah. 
1) BERTANDING DI KOTA DAMANSARA DARI SUDUT STRATEGI 
Ketepatan dan kebijaksanaan di sebalik sesuatu keputusan atau strategi biasanya akan dapat dibaca sebaik sahaja ianya dilaksanakan dari kesan dan natijah yang terhasil. Sebagai contoh mudah, keadaan seorang pemandu yang apabila tiba di simpang tiga tidak tahu hendak ke kiri atau ke kanan. 
Beliau membuat keputusan untuk ke kanan dan selepas setengah jam memandu mendapati keputusannya tersilap! Dari Kajang nak ke KL tiba-tiba baru disedari menuju ke Seremban! Beliau bukan berada di tempat yang ditujui, malahan semakin jauh. Natijahnya adalah bukti keputusannya silap. 
Berdasarkan natijah yang tercapai, hakikat bahawa pertandingan tiga penjuru di Kota Damansara adalah satu kesilapan pasti diakui oleh semua yang bersikap objektif dan terbuka, yang melihatnya dari sudut yang tepat, terpisah dari sebarang perkiraan peribadi. 
Hakikatnya, hasil dari tindakan ahli PAS di Kota Damansara bertanding setelah PKR menurunkan Dr Nasir sebagai calonnya, natijahnya tiada satu pun yang baik. Kecuali, dapat memuaskan nafsu golongan yang teringin sangat bertanding. 
Mari kita lihat pada natijahnya secara objektif dan jawab sendiri samada tindakan tersebut lebih maslahahnya atau mafsadahnya bagi PAS. Maka apakah natijah-natijahnya? 
Ianya seperti berikut: 
i) Kerusi Kota Damansara jatuh pada UMNO/BN.Rakyat ingin menolak UMNO/BN tetapi tindakan PAS menyebabkan pengundi-pengundi Kota Damasara terpaksa menerima UMNO/BN sebagai yang mewakili mereka. Dari sudut ini kita telah khianati kehendak rakyat dan kehendak Pakatan Rakyat sendiri. Sedangkan UMNO adalah saingan utama PAS dan memenangkan UMNO merugikan PAS. 
ii) Hubungan PKR dan PAS menjadi tegang dengan tersiarnya kenyataan tegur-menegur yang dieksploitasi akhbar. Hubungan di Kota Damansara sendiri sudah pasti rosak dan isu ini mampu juga merosakkan PR sehingga diperingkat seluruh Negara apabila dilihat tindakan PAS menyebabkan PKR kehilangan satu kerusi. 
iii) Hubungan PAS dengan PAS juga terjejas apabila ahli yang tidak setuju dengan tindakan 'melanggar janji' oleh PAS KD dituduh pula sebagai terlalu pro-PKR atau pro PSM! Saya diberitahu Cikgu Pa (SUA) sendiri telah diserahkan borang keahlian PSM oleh ahli-ahli PAS KD pada malam beliau turun ke KD untuk mengesahkan calon PKR sebagai calon PR yang rasmi. 
iv) Komitmen PAS terhadap PR dipersoalkan masyarakat apabila dilihat PAS sanggup memenangkan calon UMNO di KD. Sepertimana PSM dituduh agen UMNO/BN di Semenyih, kerana sanggup memecahkan undi PR, begitu juga tuduhan sama dilemparkan terhadap PAS hasil tindakan PAS KD. Maka hantu UG dihidupkan kembali oleh musuh musuh PAS yang ingin masyarakat sangsi terhadap PAS! 
Amat jelas bahawa kesemua 4 natijah di atas yang dihasilkan adalah tidak baik. Lainlah kalau memang terbuku dihati ingin UMNO menang, supaya hubungan PAS/PKR tegang, PAS/PAS bergaduh dan masyarakat sangsi akan komitmen PAS terhadap PR! 
Oleh itu, amat jelas juga bahawa bertanding di KD tidak berbaloi! Sekiranya tindakan sebaliknya diambil pada masa itu (persimpangan untuk membuat pilihan), kesemua natijah buruk di atas insyaAllah dapat dielakkan. UMNO tersungkur di Kota Damansara, hubungan PAS/PKR dan PAS/PAS serta imej PAS tidak terjejas. 
Oleh itu dari sudut strategi ianya perlu diakui sebagai satu kesilapan dan ditolak. 
Apabila diakui sebagai kesilapan dan ditolak, tidak bererti ditolak orang-orang tertentu. Kita semua faham keputusan berhubung strategi itu adalah ijtihad. Dan pemimpin berhak membuat ijtihad. Tetapi sepertimana kita juga tahu, ijtihad itu boleh betul atau tersilap. Ijtihad silap oleh pemimpin atau hakim tetap mendapat satu hasanah selagi ianya dibuat secara ikhlas. 
Walaupun mendapat satu hasanah, tidak bererti ianya perlu dipertahankan setelah kesilapannya jelas kelihatan. Mempertahankan ijtihad yang salah, setelah sudah jelas kesilapannya adalah kerja-kerja membodek pemimpin yang dikutuk Allah! 
Ringkaskan cerita, saya di sini ingin isytiharkan, sekiranya tiada siapa yang lain sanggup memberitahu pimpinan bahawa mereka tersilap, biarlah saya seorang menyatakannya!

Dahulu semasa menyanggah Hassan Ali pun saya seorang diri, maka biarlah kali ini juga saya seorang diri. Yang lain boleh teruskan menyatakan 'sayang' mereka terhadap pimpinan dan terus 'membodek' mereka. 
Sedangkan sayang pimpinan bukan isunya di sini. Dan sekiranya benar sayang sekalipun, betulkan mereka apabila mereka tersilap bukan terus membodek mereka. Itu sayang yang sebenar. 
"AsSidduku amaanah wal kadzibu khiyaanah", kata-kata Saidina Abu Bakar (RA) kepada ummat Islam sebaik sahaja beliau dipilih menjadi khalifah. Cakap benar (iaitu menegur apabila berlaku kesilapan) adalah amanah dan berdusta (iaitu membodek dan menafikan kesilapan pemimpin) adalah khianat! 
Saya tidak sanggup khianat.

Bertandingnya PAS di Kota Damansara merupakan satu kesilapan dan natijahnya adalah bukti dan dalil akan kesilapan itu! 
Saksikan wahai Allah bahawa saya telah memenuhi tanggung jawab saya pada pimpinan saya! 
Bersambung... 
WaLlahu 'Alam
KHALID SAMAD

Kan aku dah kata.. ada PENGKHIANAT bersama kita.. kalau nak tahu siapa 'Din Ayam' sila baca di SINI

Itu baru di Selangor.. di Perak, Kedah dan Pulau Pinang pula bagaimana?

Yusni Mat Piah pulak siapa dalam pimpinan PAS Pulau Pinang nak tegur dia?.. atau dia memang sangat berpengaruh dan hebat dalam PAS Pulau Pinang hinggakan Pesuruhjaya PAS negeri pun takut nak tegur apa yang dia dah buat di Sungai Acheh..

Apa yang dia dah buat di Sungai Acheh sila baca di SINI
 

Sikit Sikit BERSATU.. Sikit Sikit BERSATU... Nak BERSATU macamana jika kelaku UMNO huduh macam nie..??

Posted: 30 May 2013 06:30 AM PDT


Mengenali wirid tok alim, wirid ahli ibadah - TG Nik Aziz

Posted: 30 May 2013 06:15 AM PDT

Oleh Tuan Guru Nik Abd Aziz Nik Mat

SEKIRANYA ada yang bertanya apakah dalil bahawa orang alim memadai dengan mentelaah kitab, bukannya wirid seperti si abid, jawapannya ialah sila buka semula dalil-dalil yang telah dikemukakan, dalam bab belajar dan mengajar di permulaan perbincangan ini terdahulu.

Di sana terdapat nas al-Quran dan hadis Nabi s.a.w. yang menjelaskan perkara tersebut, yang menyatakan fadilat belajar dan pelbagai fadilat mengajar.

Orang alim dan tok guru memadailah dengan mengajar orang ramai, tidak perlu habiskan masanya berwirid dan berzikir.

Ini kerana masa yang berharga diperlukan untuk mentelaah kitab dan ulang kajinya, sebagai sumber ilmu yang diperlukan untuk persediaan mengajar orang ramai. Apa yang tidak kenanya apabila dikatakan begitu, kerana apabila seseorang itu mengaji dan mengajar semua itu ada kesinambungan terhadap zikir (ingat) kepada Allah SWT.


Seseorang yang berkuliah atau mengajar agama Islam atau membaca kitab-kitab, ia tidak sunyi daripada menyebut firman Tuhan dan hadis Nabi s.a.w. Bukankah itu bererti ingat (zikir) kepada Allah SWT ditambah peluang mengajar orang yang tidak berkesempatan mengaji semasa mudanya.

Justeru, ahli siasah berlandaskan akidah Islam mengulas sesuatu isu atau perundangan, ulasan pasti berdasarkan firman Allah SWT dan hadis Nabi s.a.w. Orang ramai yang mengikuti majlis tersebut boleh turut mengingati dalil dan sabda Nabi s.a.w. meskipun isunya berbeza, tetapi hujah dan dalilnya tetap bersumberkan al-Quran dan hadis Nabi s.a.w. Ini bererti ingat (zikir) kepada Allah SWT.

Telah dinyatakan bahawa wirid bagi orang alim ialah mentelaah kitab dan ulang kajinya dengan mendalam, dalil dan hujahnya telah dinyatakan dalam "Kitab al Ilmi" telah dinyatakan dalil dan nasnya. Sekiranya tidak padan hujahnya maka bukalah sendiri al-Quran dan hadis Nabi s.a.w. nescaya akan berjumpa ayat-ayat serta sabda Nabi s.a.w. supaya seseorang itu belajar dan mengajar.

Sebagaimana sabda Nabi s.a.w. yang bermaksud: "Sebaikbaik di kalangan umatku ialah orang yang mengaji (mengkaji al-Quran) dan mengajarnya." Bukan sekadar baca tanpa memahami isi kandungannya.

Apa yang penting bagaimana hendak melaksanakan segala maksud yang termuat di dalamnya.

Ini kerana dengan mengaji (mengkaji) dan mengajar, boleh memberi manfaat kepada makhluk dan boleh pimpin manusia menuju akhirat.

Jika untuk pimpin manusia sekadar di dunia, iaitu bagaimana cara hendak kaya dan mewah serta hidup sihat dan senang lenang, sekadar itu tidak perlu wahyu dari langit, kerana segala sumber kekayaan telah disediakan oleh Allah SWT.

Otak minda manusia yang Tuhan kurniakan cukup mampu memikirkan bagaimana mengatasi persoalan tersebut.

Wahyu yang datang dari langit adalah bagi menjelaskan bahawa dengan ketiadaannya, mustahil manusia boleh sampai ke akhirat dengan selamat.

Jika sekadar dengan kekayaan duniawi atau kuasa pengaruh yang dimiliki, manusia pasti terjebak dengan bahaya yang menanti di akhirat. Adapun orang awam dan orang masih di peringkat pelajar, hadir ke majlis ilmu dan majlis peringatan (al-wa'dzi) adalah lebih afdal daripada memenuhkan waktu dengan berwirid.

Ini kerana ilmu yang menjadi zat makanan penting bagi roh, mesti diramu dari pelbagai jenis ilmu bermula daripada akidah, fiqh, sejarah, tasauf, kesihatan, ekonomi dan pelbagai lagi yang turun dari langit untuk keperluan hidup manusia jasmani dan rohani. Pelbagai ilmu ibarat kepelbagaian zat yang terkandung dalam makanan seimbang untuk kesihatan hidup manusia.

Demikian juga ibarat golongan pekerja yang sentiasa bergerak mencari pendapatan rezeki halal, untuk menanggung keluarga anak-anak dan isteri serta ayah dan ibu yang menjadi tanggungannya. Semestinya lebih baik bergerak buat kerja ekonomi daripada berwirid?

Bagi golongan ini tidak boleh menyempitkan kehidupan keluarganya, sedangkan masanya dihabiskan dengan berwirid. Selagi matahari tidak naik segalah dia tidak pergi bekerja, sedangkan begitu banyak kerja yang boleh dilakukan sementara menunggu matahari naik segalah itu.

Bahkan wirid yang sebenarnya bagi golongan itu, ialah pergi ke pasar jual barang berniaga mencari rezeki yang halal atau bekerja dengan suatu perusahaan. Pekerjaan menjana rezeki yang halal itulah sebenarnya wirid yang mesti dilakukan, bagi menjamin kelangsungan ahli keluarga di bawah tanggungannya.

Dalam masa bekerja apa saja pekerjaan yang halal itu, ketika yang sama jangan lupa ingat kepada Allah SWT terutama tentang halal tidaknya pekerjaan yang dilakukan. Ingat Tuhan bukan sekadar bibir dan lidah menyebut; Allah, Allah atau Subhanalah, Astaghfirullah dan lain-lain lagi, tetapi ingat para malaikat-Nya yang mencatat dosa pahala daripada pekerjaan yang dilakukan berlandaskan syariat-Nya. Itulah ingat (zikir) sebenarnya.

Ingat kepada hukum-hakam- Nya terutamanya berkait dengan pekerjaan yang sedang dilakukan, juga bererti ingat kepada Allah SWT. Jika berniaga, pelanggan terlebih beri wang lalu didiamkan saja tanpa usaha kembalikan semula, bererti dia tidak ingat kepada hukum Allah SWT yang melarang perbuatan mengambil kepunyaan orang dengan jalan yang batil.

Bila KHIR TOYO nak dipenjarakan nie...???

Posted: 30 May 2013 06:00 AM PDT

Mahkamah rayuan kekalkan hukuman penjara 12 bulan Khir Toyo
Wartawan Sinar Harian
30 Mei 2013
Mohamad Khir Toyo
Mohamad Khir Toyo
 
PUTRAJAYA - Mahkamah Rayuan hari ini mengekalkan hukuman penjara 12 bulan terhadap bekas Menteri Besar Selangor, Dr Mohamad Khir Toyo atas tuduhan mendapatkan untuk dirinya dan isteri suatu barangan berharga iaitu dua lot tanah dan sebuah banglo di Seksyen 7, Shah Alam empat tahun lepas.

Mahkamah juga mengekalkan keputusan Mahkamah Tinggi Shah Alam pada 23 Dis 2011 lepas yang memerintahkan agar tertuduh dilucutkan hak ke atas hartanah yang dimiliki itu dan diserahkan kepada kerajaan.

Tiga panel hakim yang diketuai Datuk Seri Abu Samah Nordin bagaimanapun membenarkan peguam perayu Datuk Seri Mohamad Shafee Abdullah agar menangguhkan pelaksanaan hukuman sementara menantikan keputusan rayuan Mahkamah Persekutuan.
Hakim Datuk Azahar Mohamed yang membacakan penghakimannya selama hampir dua jam berkata panel tiga hakim yang turut dianggotai Datuk Aziah Ali telah sebulat suara berpendapat bahawa tiada sebab untuk mahkamah rayuan mengganggu dapatan fakta serta penyabitan yang dibuat oleh hakim mahkamah tinggi pada 23 Dis, 2011.  

Beliau berkata setelah meneliti semua rekod rayuan, serta hujah daripada kedua-dua pihak, panel bersetuju bahawa hakim perbicaran telah membuat keputusan yang tepat dan tidak terkhilaf dalam menyabitkan Dr Mohamad Khir dengan pertuduhan itu.

Sudah tiba masanya RAKYAT mendesak Sidang Dewan Rakyat & Undangan negeri di siarkan 'LIVE'

Posted: 30 May 2013 05:30 AM PDT

Sidang Dewan Rkyt wajib live!

selama ini sekadar belanjawan sahaja disiarkan LIVE
Pakatan Rakyat tidak perlu sangat desak kjaan nak masuk Tv1 & Tv2. Atau bikin stesyen Tv sendiri pun den tak setuju krn kosnya tinggi & jgn mimpi ia akan diluluskan. Yg perlu didesak ialah channel TV khas utk sidang Dewan Rakyat. Bilo sidang Dewan Rkyt start bersidang mako channel itu akan hidup bersiaran lgsg ke kaco tv setiap rumah. Itu pun dah cukup. Yg ponting siar secaro live.

Rakyat berhak utk tahu apo yg wakil rkyt mrk buek semaso bersidang. Drpd situ kito bulih nilai prestasi wakil rkyt kito. Adokah wakil rkyt kito buek homework sblm berhujah? Adokah jwpn para montori setaraf dgn budak darjah tigo? Adokah wakil rkyt kito enak mombuto ketiko dewan sdg bersidang? Adokah wakil rkyt kito x prnh hadir pun setiapkali Dewan Rkyt bersidang? Soalan2 diatas takkan terjwb jiko sidang Dewan Rkyt tidak disiarkan secaro langsung.

Bukan setakat Dewan Rkyt, setiap DUN-DUN negeri juga wajib disiarkan secaro live ketiko Dewan Undangan Negeri mrk bersidang. Di negara barat, pekaro ini adolah biaso tetapi luarbiaso di negara2 dunio ketigo. Msia kan dah nak maju tahun 2020, takkan nak jadikan negara Zimbabwe sbg benchmark. Penando aras kito ialah negara maju, bukan negara paria bro.

Via Ali Abu

Bot Terbalik - Najib salah tokey feri...tapi rakyat salahkan Najib..!

Posted: 30 May 2013 05:00 AM PDT

Bagus sungguh tugas PM... mai diri dia tak rasa bersalah langsung... sepatutnya jalan darat yg patut diadakan tapi PM & KM boleh buat mcm tak sala jaa...


Alhamdulillah... Apa lagi rakyat Kedah mahu?

Posted: 30 May 2013 03:44 AM PDT


Gambar ANWAR & Bini AZMIN KANTOI???!

Posted: 30 May 2013 12:30 AM PDT


Kereta apa yang dah turun harga?

Posted: 29 May 2013 11:30 PM PDT

Budiman Abdul Karim,

Saya tertarik dengan pengumuman oleh Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Mustapa Mohamed bahawa pengurangan harga kereta akan dibuat secara berperingkat sehingga 2017. Menurutnya lagi ada 10 model kereta yang t elah diturunkan harga sebanyak 7.3 peratus sejak Oktober tahun lepas.

Saya menggesa agar menteri berkenaan menyenaraikan atau menyiarkan di media kesemua model tersebut agar diketahui oleh rakyat umum. Adakah model tersebut hanya membabitkan keluaran Proton dan Perodua sahaja? Adakah membabitkan hanya kereta mewah seperti Ferari, Lamborghini, lotus dan sebagainya?

Sehingga ke hari ini saya tidak pernah melihat atau membaca senarai rasmi di mana-mana media jenis-jenis kereta yang telah diturunkan harga itu. Kenapa tidak diumumkan senarai kereta tersebut sebelum PRU? Pernyataan menteri MITI yang baru ini lebih menimbulkan banyak persoalan daripada jawapan. Janganlah hanya kerana mahu meniru manifesto Pakatan Rakyat, anda pun mahu turunkan harga kereta. Tetapi tidak tahu kaedah yang betul dan mungkin tidak ikhlas pun.


Akibat maklumat yang samar-samar ini, rakyat masih tertanya-anya adakah pengumuman ini betul-betul atau mahu uji tindak balas rakyat? Adakah ini hanya sandiwara untuk menunjukkan bahawa janji ditepati? Jangan-jangan hanya pengumumun untuk menyedapkan hati.

Saya yakin, ramai rakyat Malaysia sedang menunggu senarai tersebut – yang menjadi persoalan adakah senarai itu akan diumumkan dalam tempoh terdekat ini atau ketika sudah hampir tarikh PRU14 nanti. Sama-sama kita tunggu janji ditepati atau janji dicapati!

Pakai berkubuq la BN jika Najib perelok system pilihanraya..!

Posted: 29 May 2013 10:00 PM PDT


Baiki sistem pilihan raya tindakan bunuh diri BN


Abdul Aziz Mustafa, 30 Mei 2013

KUALA LUMPUR: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dijangka tidak akan melakukan pembaikan sistem pilihan raya kerana tindakan itu adalah tindakan bunuh diri kepada BN, demikian menurut satu analisis Reuters.

Perkara itu diakui oleh Bersih yang menyifatkan reformasi sistem pilihan raya yang dilakukan sama sekali tidak memadai.

Dengan keadaan sedemikian, badan itu terus enggan mengiktiraf keputusan pilihan raya umum ke-13 baru-baru ini sehinggalah ia memastikan kesahihan ratusan tuduhan penipuan pilihan raya di dalam "tribunal rakyat".

Badan itu juga baru-baru ini membangkitkan tentang wujudnya pengundi berumur 120 tahun dalam daftar pemilih dan ada premis yang digunakan oleh ratusan pengundi sebagai alamat mereka.



Lebih memberi kesan dari penipuan pilihan raya, kata Reuters, ialah sempadan kawasan pilihan raya yang dimanipulasikan sejak bertahun-tahun lalu untuk memanfaatkan BN.

Kawasan pilihan raya yang majoriti pengundinya dilihat memihak kepada pembangkang mempunyai jumlah pengundi begitu besar, ada yang sehingga sembilan kali ganda berbanding kawasan pilihan raya yang majoriti pengundinya memihak kepada BN.

Sebab itulah, menurut agensi berita itu, walaupun Pakatan Rakyat mendapat 51 peratus dari keseluruhan jumlah undi, ia hanya memenangi 89 kerusi sahaja dari 222 kerusi Parlimen.

"Najib menang kerana pembahagian kawasan pilihan raya yang tidak seimbang dan bukannya kerana polisi memerangi rasuah atau reformasi ekonomi kerana pengundi-pengundi merasa beliau tidak ikhlas," Reuters memetik Ooi Kee Beng, timbalan pengarah Institute of Southeast Asian Studies yang berpangkalan di Singapura.

Dengan latar belakang sedemikian, keputusan pilihan raya itu akan mengakibatkan krisis legitimasi atau keabsahan yang berpanjangan kepada Najib dan pemerintahan BN yang telah berlarutan begitu lama.

Gaji KM naik berkali ganda tapi nak penaik jalan raya untuk rakyat tak mampu..!

Posted: 29 May 2013 09:00 PM PDT

Jalan darat boleh elak tragedi bot karam berulang


MIRI: PAS Sarawak berpendapat, pembinaan jalan raya yang baik sebagai alternatif kepada penggunaan bot boleh mengelakkan tragedi bot karam berulang.

Timbalan Pesururuhjaya PAS Sarawak, Jofri Jaraiee berkata, jalan sungai adalah satu-satunya cara untuk mereka pulang atau cara pengangkutan untuk mereka sampai ke destinasi.

"Maka pihak kerajaan juga perlu mencari jalan alternatif untuk kemudahan penduduk yang tinggal di luar bandar yang terpaksa menggunakan sungai.

"Selain menggunakan jalan sungai sepatutnya jalan darat juga perlu disediakan untuk kemudahan penduduk di kawasan luar bandar. Ini akan memberi mereka pilihan dan kemudahan selain menggunakan sungai sebagai jalan alternatif untuk mereka pulang ke kampung," kata Jofri (gambar) dalam kenyataannya.

Beliau mewakili PAS simpati dengan nasib yang menimpa para penumpang dan mangsa tragedi bot ekspres karam baru-baru ini di Tanjung Tukok Punyang Gian, Batang Rajang.


Antara punca tragedi bot ekspres karam adalah disebabkan terlalu ramai penumpang sehingga melebihi had yang dibenarkan. Menurut Pengerusi Lembaga Sungai-sungai Sarawak (LSS) Datuk Roland Sagah Wee Inn mendedahkan bahawa siasatan awal mendapati nahas bot ekspres karam di Tanjung Tukok Punyang Gian, Batang Rajang kelmarin, berpunca daripada kegagalan enjin.

"Kejadian seperti ini boleh dielakkan sekiranya semua pihak yang terbabit mematuhi peraturan yang telah ditetapkan oleh pihak keselamatan dan juga pihak yang berkenaan," tambah beliau.

Walaubagaimana pun, katanya, pihak kerajaan jangan mengambil mudah dengan perkara ini dengan hanya bertindak apabila sesuatu kejadian berlaku sedangkan selama ini mereka yang terbabit terpaksa memenuhi pemintaan para penumpang yang berebut-rebut hendak pulang ke kampung masing-masing terutama sekali semasa musim perayaan.

"Kita mengesa pihak kerajaan agar segera membina jalan alternatif untuk menyelasaikan masalah ini supaya penduduk tidak berebut-rebut untuk sampai ke destinasi masing-masing semasa musim perayaan yang terpaksa menggunakan jalan sungai," katanya.

"Kepada kaum Dayak, kita mengucapkan selamat bergawai dan berhati-hati ketika pulang ke tempat destinasi masing-masing.

"Hati-hati di sungai dan di darat sebab jalan sungai dan jalan darat di Sarawak amat merbahaya kalau kita cuai dan tidak berhati-hati ketika memandu.

"Jangan memandu dalam keadaan mengantuk dan mabuk sebab ini boleh menyebabkan kemalangan. Selamat Gawai kepada kaum Dayak," katanya.

Renungan : Islam Itu Sempurna Tetapi Bukan Orang Islam..!

Posted: 29 May 2013 07:59 PM PDT


Aku Dan Ustaz Azizan: Catatan Jimat Cermat Seorang Pemimpin Gerakan Islam

Posted: 29 May 2013 06:56 PM PDT

olah Muhammad Sanusi Md Noor

Ustaz Azizan dalam Tindakan dan Langkahnya: Sandaran dan Rujukan

Ustaz Azizan di awal perlantikan sebagai Menteri Besar dikecam oleh sebahagian ahli PAS dan UMNO kerana menggunakan kereta rasmi (Mercedes Benz KBV 8) dan polis (out rider dan pengawal). Dia memakai long suit, bersongkok (ganti ketayap putih) dan tali leher ke pejabat dan urusan rasmi. Ini mengejutkan sebahagian ahli PAS, tertutama yang mengkagumi Ahmadinejad (Presiden Iran yang tidak bertali leher) dan sesetengah ahli yang hanya mengenalinya sebagai Ustaz, yang harus berserban, berjubah, memakai kereta lamanya dan menjauhi semua kebesaran sebagai pemimpin sebuah kerajaan.

Alasannya kuat dan pantas. Ustaz Azizan menghuraikannya seperti ini. Aku memakai ijtihad yang dibuat oleh Muawiyah sewaktu menakluki Mesir dan dilantik menjadi Gabenor di sana. Inilah yang diharuskan dalam ilmu siasah syariyyah, meneruskan amalan kebiasaan yang sudah dikenali dalam sesebuah masyarakat yang tidak bertentangan dengan syarak. Ketika menjawab pertanyaan khalifah Syaidina Umar r.a berkaitan aduan rakyat terhadap corak kehidupan dan kediamannya di istana milik bekas pemerintah Rom. Muawiyah menjawab: Aku menakluki sebuah wilayah jajahan Rom dan masih bersempadan dengan mereka. Mereka mengenali sebuah kerajaan dan pemimpin dengan kehebatan dan kebesaran seperti ini. Dengan inilah kerajaan dihormati dan dipatuhi dalam masyarakat dan budaya di sini. Aku tidak boleh tergesa-gesa mengubah apa yang telah mereka kenali sejak ratusan tahun dulu sekelip mata.


Jelas Ustaz pada satu ketika, Rasulullah ketika menjalani kehidupan di Madinah pernah menaikkan Syadatina Aisyah r.a ke atas bahunya untuk menyaksikan satu pertandingan kebudayaan orang Madinah. Walaupun ia asing dan ganjil bagi masyarakat Mekah, Rasulullah tidak melarangnya, malah turut menyaksikannya. Inilah sandaran yang terpakai dalam ilmu dan disiplin siasah syariyyah.

Walaupun apa yang aku buat ini asing dan ganjil bagi ahli dan penyokong PAS, tetapi Rakyat Kedah sejak sekian lama mengenali kerajaan dalam bentuk ini. Ada lebih 1.8 juta penduduk Kedah, berparti PAS, UMNO dan tidak berparti, Islam dan bukan Islam, Melayu Cina, India dan Siam, aku mengambil jalan ini untuk menjadi Menteri Besar kepada seluruh rakyat Kedah. Aku percaya, satu hari nanti, orang kita (PAS) akan memahaminya.

Dia juga dihentam teruk kerana memakai pakaian rasmi jamuan beradat (mess kit) sewaktu jamuan hari polis di Dewan Wawasan. Dia tampil tanpa songkok (sesuatu yang asing bagi dirinya dan ahli PAS). Sesuatu yang tidak dikatahui, Ustaz Azizan telah mengubah ciri-ciri mess kit dengan membuang bow sebagai sebahagian kelengkapannya, dan menggantikannya dengan leher 'cekak musang'. Walaupun mendapat kritikan dan rasa tak puas hati para pegawai protokol, kerana pakaian istiadat ini telah digunakan berpuluh tahun, Ustaz Azizan telah mengadap dan memohon perkenan KDYMM Sultan Kedah untuk mengizinkan perubahan itu. Katanya: Patik bukan sahaja memimpin negeri ini, patik juga ketua PAS Kedah. Dalam pandangan sebahagian para ulama', bow tidak dibolehkan, tidak seperti tali leher. Patik mohon Tuanku mengizinkan perubahan ini kerana ahli-ahli PAS akan mengecam para pemimpin jika patik turut memakainya. Perubahan itu kekal sehingga hari ini. (Jika kerajaan baru BN mengubahnya ke bentuk asal, saya belum mengetahuinya).

Berjimat cermat.

Menjadi amalan dan berdasarkan kelayakan pimpinan negeri menaiki pesawat kelas perniagaan ke Kuala Lumpur atau ke mana-mana majlis rasmi dan tidak rasmi. Beberapa pemimpin lain menunjukkan teladan dengan menaiki pesawat kelas ekonomi dan pesawat tambang murah. Pergerakan pemimpin negeri biasanya diiringi beberapa pegawai dan pengawal.

Ustaz Azizan lain caranya. "Cuba hang kira kos perjalanan ke Kuala Lumpur dengan kapal terbang, banding dengan kereta" katanya. Dia sendiri yang mengambil pen dan menulis di kertas. "Berapa harga tiket bisness class ke KL?" RM 444.00 Ustaz! Mana hang tau? Saya tengok di internet. Ekonomi class? RM240 ustaz.

Kalau kita pi 3 orang, aku bisness class, hang N54, bisness class juga. Tapi katakan hang dan sorang lagi kelas ekonomi, dah brapa? RM 444 + RM240 + RM240, dah jadi RM924.00. Dari airport ke KL? Katakan seorang RM30 dah jadi RM1,014. Pi dan balik dah jadi RM2,028 sekali perjalanan. Kalau 4 kali sebulan dan jadi RM8,112.00.

Dulu-dulu, MB terbang kot atas, kereta dua tiga biji menjalar kot bawah. Sampai sana, mesyuarat sana sini, kena pi naik kereta jugak.

Kalau pi dengan kereta, minyak pi balik katakan RM250, tol RM120, baru RM370. Kalau 2 buah kereta, baru RM740.00. 4 kali pi baru habih RM2,960. Kita jimat RM5,152 duit rakyat.

Hotel? Kalau sebilik RM300.00, 3 bilik sudah RM900.00. Kalau pegawai yang booking ikut kelayakan pegawai kerajaan, Aku tentu bilik suite, hang pun sama, dah berapa ribu? Kalau suite semalam RM1000 untuk MB, bilik lain RM300, kena dua malam dah jadi RM3,200. Kalau kita ramai, lagi mahai. Kalau sebulan 4 kali kita pi, dah RM12,800 untuk hotel saja. Sebab tu aku suruh Kedah Invest sewa kondominium di Jalan Tun Razak. Sebulan RM4 ribu, boleh duduk ramai-ramai, berapa malam pun tak pa. Kita jimat RM8,800 untuk penginapan.

Maka, sepanjang 5 tahun Ustaz Azizan menaiki kereta jika ke Kuala Lumpur bersama sebuah kereta pegawai pengiring. Hanya 3 kali dia menaiki pesawat, itupun kerana dia membuat perjalanan dari Langkawi. Dia sering tidur malam dalam kereta, kerana terpaksa membuat perjalanan lebih awal dengan kereta. Ada kala kami mendiami kondominium itu 7 orang, sebahagiannya tidur di ruang tamu depan TV. Ustaz Azizan tidur di sofa panjang.

Itulah sebahagian jimat cermat wang rakyat yang dipraktikkan oleh seorang MB daripada PAS, selama 5 tahun pentadbirannya. Walaupun dengan kereta dia menjadi kurang rehat dengan masa perjalanan yang lebih panjang, badannya keletihan, dia sanggup menjauhi keselesaan yang dibolehkan mengikut kelayakannya. Berbelas ribu (purata RM13,000 sebulan) duit rakyat berjaya dijimatkan dengan langkah dan pengorbanannya. Sayangnya, pengorbanan jenis ini jarang orang menilainya.

Keamanan dua perhimpunan : Black505 vs Bola Piala FA

Posted: 29 May 2013 05:57 PM PDT


Black 505 lebih aman dari bola sepak Piala FA


Khairil Abdul Rahim/harakahdaily

KUANTAN: Perhimpunan 'Blackout 505' yang dianjurkan rakyat negara ini ternyata lebih aman daripada perhimpunan menonton perlawanan separuh akhir kedua bola sepak Piala FA 2013.

Pengerusi Barisan Bertindak Rakyat Pahang, Syed Ali Badaruddin Othman berkata, dalam semua siri penganjuran 505 di seluruh negara tidak berlaku sebarang kekecohan meskipun melibatkan pemuda-pemuda yang pro Pakatan Rakyat.

Katanya, sebaliknya perlawanan bola sepak antara Pahang dan Johor yang sepatutnya berlangsung di Stadium Darul Makmur malam tadi, berlaku kekecohan sehingga perlawanan tersebut terpaksa ditunda.

Tambahnya lagi, sedangkan kehadiran kira-kira 40,000 penonton melibatkan penyokong kedua-dua pasukan itu turut dihadiri tetamu-tetamu kehormat (VVIP), Ketua Polis Negeri, Ketua Polis Daerah serta Presiden FAM Sultan Ahmad Shah.

"Oleh kerana itu tidak ada pihak yang perlu takut dan mereka-reka cerita yang bukan-bukan mengenai perhimpunan 505 kerana ia berlangsung aman tanpa provokasi termasuk yang berlangsung di Kuantan pada 14 Mei lalu.


"Malah jika kita lihat ada penonton yang membawa kanak-kanak dan bayi ke stadium semalam walaupun berisiko, namun tiada tindakan diambil," katanya.

Semua media hari ini menyiarkan berita kekecohan yang berlaku di Stadium Darul Makmur semalam apabila dikatakan dihadiri penonton berlebihan dipercayai akibat penjualan tiket palsu.

Selepas pasukan Johor enggan keluar meneruskan perlawanan, berlaku pula insiden lempar melempar objek sehingga ada penonton yang tercedera dan perlawanan ditangguhkan.

Syed Ali berkata, tahun lalu penceramah terkenal Ustaz Azhar Idrus telah berceramah juga di Stadium Darul Makmur dengan dibanjiri kira-kira 75,000 orang.

"Tetapi perhimpunan itu aman," katanya.

No comments:

Post a Comment